Mihin ne innovaatiot pitikään tunkea?

Mihin ne innovaatiot pitikään tunkea?


Toissa vuonna netissä levisi kuvia vapun ja loppukesän mielenosoitusmarsseilla käytetystä lakanasta, jossa ehdotettiin innovaatioiden ahtamista paikkaan, jonne ei niin sanotusti ”päivä paista eikä kuu kumota”.

Termi ”innovaatio” jakaa mielipiteitä. Kuten muutkin aika ajoin julkisessa keskustelussa esiin nousevat muotisanat, myös se aiheutti ensin järjetöntä innostusta ja maistui makealta, kunnes nopeasti ylikuumentui ja muuttui karvaaksi – poliittiseen kielenkäyttöön solahdettuaan suorastaan ryvettyi.

Onneksi ict-maailmasta tuttu hypekäyrä tuntuu toimivan myös innovaatiotermin kohdalla: ainakin itse olen viime kuukausina innostunut innovaatioista uudestaan. Tämä johtuu yrityksessämme kehitetystä innovointimallista, jonka parissa itsekin työskentelen.

Olen saanut havaita maailmanlaajuisen asiantuntijaverkostomme lähes lapsenomaisen innostuksen, kun he ovat päässeet kampanjassa ideoimaan vastauksia erään asiakkaamme kokemaan liiketoimintahaasteeseen.

Mistä tämä innostus kumpuaa? Emme nimittäin jaa palkintoja parhaille tai aktiivisimmille innovaattoreille. Asiantuntijoidemme tavoitteisiin ei ole kirjattu x-määrää ideoiden tuottamista. Kalenterihin ei ole varattu aikaa surullisenkuuluisille innovointipalavereille.

Uskon, että taustalla on kaksi meissä kaikissa asuvaa yksinkertaista tarvetta: saada luoda uutta ja kokea toisten ihmisten arvostusta. Ict-talon asiantuntijoilta ei yleensä kysytä heidän ajatuksiaan bisneksestä; vaan ratkaisuja vaativiin teknisiin ongelmiin. Heidän oletetaan pysyvän oman asiantuntijuutensa tontilla, siihenhän heidät on palkattu. Saman kapean alueen kollegat, toivottavasti heidän esimiehensäkin, arvostavat toki heidän osaamistaan, mutta siihen se usein jää.

Nyt tekniset asiantuntijat pääsevät yhtäkkiä luomaan jotain aivan uutta. Heidän ajatuksiaan kuunnellaan paitsi tekniikasta myös sen soveltamisesta aivan uudenlaiseen tarkoitukseen, ja nyt kuunnellaan jopa täysin hulluilta kuulostavia oivalluksia. Niistä keskustellaan. Niitä kehitetään yhteisössä eteenpäin. Ne innostavat muitakin aukomaan ajatuksissaan uusia ovia. Arvostus paitsi nykyisten, myös aivan uusien kollegojen silmissä kasvaa. Työhön tulee uutta mielekkyyttä: ”Olen mukana auttamassa asiakastamme eteenpäin hänen liiketoiminnassaan”.

Tätä taustaa vasten ei ole ihme, että lyhyessä ajassa on syntynyt jo useita kymmeniä innovatiivisia ideoita, joita globaalit osaajamme paraikaa syventävät – ja joista parhaisiin pian tartumme yhdessä asiakkaamme kanssa.

Tässä on jotain tavattoman hienoa. Tekninen asiantuntija koetaan ihmisenä. Eikä ole lainkaan huono juttu sekään, että sivutuotteena syntyy fantastisia ideoita, joilla voimme vaikuttaa asiakkaamme menestykseen omassa työssään.

  • Kimmo Matero toimii konsulttina Fujitsun Managed Infrastructure Services -yksikössä. Hän katsoo digitaalista maailmaa analogisten silmälasiensa läpi – ja pitää näkemästään.

+ There are no comments

Add yours