AI – se älykkäämpi verkkokauppias

AI – se älykkäämpi verkkokauppias


Teininä ajatukseni AI:sta eli tekoälystä olivat kovin pelonsekaisia. Kavereiden kanssa fanitettiin Terminator-elokuvia, ja mielessä AI yhdistyi fyysisesti ja älyllisesti ylivertaisiin robotteihin joilla oli oma, ihmiskunnalle vahingollinen agendansa.

Paljon on bittejä virrannut verkossa sitten ensimmäisen Terminator-elokuvan (julkaistiin vuonna 1984), ja näyttelijä Arnold Schwarzeneggerkin on ehtinyt Kalifornian kuvernööriksi jo pari kertaa filmitähteyden jälkeen. Omassa mielessä AI:n pelko on vaihtunut suureen innostukseen: Tekoälystä on kehittymässä oiva apuri, eikä vähiten verkkokaupan alueelle.

Mitä uutta tekoäly tuo verkkokauppaan? Käydäänpä läpi kolme skenaariota.

Personoidumpi asiakaskokemus

Asiakkaan ostohistoriaa on säilötty iät ja ajat, mutta sen hyödyntäminen ja yhdistäminen muuhun saatavilla olevaan dataan on ollut puutteellista. Luin äskettäin Boris Kraftin artikkelin ”Step up your personalization game with AI”, jossa puhutaan toistuvien käyttäytymismallien jatkuvasta seuraamisesta ja asiakkaan ostopolun muokkaamisesta löydöksien perusteella. Hyödynnä koneälyä analysoimaan asiakkaan käyttäytymistä ja personoimaan asiakkaan polkua. Kun algoritmisi keskittyy yksilöön asiakassegmentin sijaan, asiakkaasi polku tulee optimoitua juuri kyseisen henkilön tarpeita ja käyttäytymismalleja silmällä pitäen.

Henkilökohtaiset avustajat

Oletko sinäkin joskus yrittänyt löytää edullista lomalentoa tai hotellihuonetta ja sen vuoksi käynyt palveluntarjoajan hinnoittelukoneessa useina eri viikonpäivinä ja vuorokaudenaikoina? Ai poistit myös selaimen cookiet välillä? Redstack Fulfilment maalaa infografiikassaan AI:ta hyödyntävän virtuaaliavustajan, joka auttaa asiakasta löytämään budjettiin sopivan tuotteen sen tultua markkinoille. Ehkäpä olet myös kuullut Amazon Echosta ja sen tarjoamista puheentunnistus- ja ostopalveluista? Echossa hyödynnettävä teknologia on hyvä esimerkki siitä, että keinoäly avustaa jo nyt kuluttajien ostoprosessia.

Visuaaliset haut

Kuvitellaan että näit toisen päällä tyylikkään vaatekappaleen, jonka uskot sopivan hyvin myös itsellesi. Ehkä ko. takinkantaja on hyvä kaverisi, ja ajattelit että ”ihan samaa nyt ei viitsi ostaa, mutta samantyylinen voisi olla kiva”. Olisiko kätevää vain napata kuva ja antaa keinoälyn etsiä sinulle samantyylisiä vaatteita sopivaan hintaan? Tekoälyn avustamien visuaalisten hakupalvelujen povataan mullistavan verkkokaupan, ks. esimerkiksi Sheila Eugenion artikkeli ”5 Ways Artificial Intelligence Is Shaping the Future of Ecommerce”. Näihin ennustuksiin on helppo uskoa.
Tekoäly tulee verkkokauppaan – ei pelottavan kyborgin muodossa, vaan sympaattisena kuluttajan apurina ja asiakaspolkujen muotoilijana.

+ There are no comments

Add yours