Fujitsusta päivää – kertoisitteko meille syvimmät liiketoimintahaasteenne

Fujitsusta päivää – kertoisitteko meille syvimmät liiketoimintahaasteenne


Keskinäinen luottamus saa olla aika kova, ennen kuin otsikossa esitelty kysymys saa yritysmaailmassa positiivista vastakaikua. Kun esittelimme parin vuoden ajan UK:ssa toteuttamaamme Activ8-innovaatio-ohjelmaa Walkin talousjohtaja Wolfgang Thissenille (alakuvassa), hän kertoi miettineensä: ”Taasko uusi ict-projekti?” Thissenin kokemuksen mukaan ”kun kumppani kysyy mukaan kehitystyöpajaan, siinä ei yleensä ole kyse asiakkaan, vaan kumppanin omista tarpeista”. Miksi heidän pitäisi muille avautua?

Jokin ehdotetussa ohjelmassa kuitenkin kiinnosti, ja Activ8-kampanjan käynnistävä fokus-työpaja pidettiin Walkin liiketoimintajohdolle. Yhteisen ajankohdan löytyminen ei ollut helppoa, mutta se osoitti myös asiakkaan sitoutumista hankkeeseen – vaillinaisella porukalla siihen ei haluttu ryhtyä.

”Ei ole helppoa avautua kumppanille omista haasteistaan”, oli Thisseninkin pääviesti hankkeen potentiaalisista sudenkuopista. Työpajasta ei kuitenkaan haluttu pelkkää pullansyöntikokousta, vaan sillä oli selvä tavoite. Luottamus löytyi, ja pohdintasession tuloksena meillä oli käsissämme joukko asiakkaan tärkeimmiksi kokemia tämän hetken liiketoimintahaasteita. Yksi niistä valittiin yhteisen Activ8-innovointikampanjamme kohteeksi. Tässä vaiheessa kenelläkään ei ollut harmainta aavistusta, voimmeko me Fujitsussa tehdä haasteelle yhtään mitään.

Mikä neuvoksi? Vanha kunnon talkootyö.

Activ8-menetelmän hienouksia on innovoinnin joukkoistaminen eli crowdsourcing. Heitämme kysymyksen suurelle joukolle asiantuntijoita. He eivät välttämättä tunne toisiaan ennnalta ja edustavat taustoiltaan hyvin erilaisia liiketoimintoja ja teknistä osaamista. Tämä porukka miettii yhdessä ja erikseen ratkaisuja ongelmaan. Ajallisesti rajattu, vain muutaman viikon kestävä kampanja saa mahdollisimman monet innostumaan uudesta haasteesta, luomaan ideoita, keskustelemaan niistä ja kehittämään niitä eteenpäin. Yhden ilmoille heittämä idea jalostuu toisen käsittelyssä eteenpäin ja kolmas voi kehittää sen pohjalta aivan uuden ajatuksen.

Miten sitten voimme varmistaa, että innovaatioita syntyy? Emme voikaan. ”Nyt – innovoikaa!” on aika mahdoton komento. Innovointikampanja onkin investointi tuntemattomaan. Käynnistämme yhdessä asiakkaan kanssa projektin, jonka lopputuloksista ei ole mitään varmaa tietoa. Toisaalta, juuri sen tiedostaminen tarjoaa hedelmällisen maaperän luoville ideoille.

Luovuus saa siivet

Avainrooliin nousevat hyvät ohjeet. Kuinka selittää talkooporukalle ideoinnin kohde mahdollisimman yksiselitteisesti, mutta luovuutta kahlitsematta?

Päädyimme muotoilemaan kampanjakysymyksen lopulta muotoon ”Miten Walki voi kerätä asiaankuuluvia tietoja myynti- ja toimitusprosessin joka vaiheessa tuotekehityksen parantamiseksi?”

Teimme kampanjan tueksi parin minuutin videon, jossa asiakkaan joukostaan nimeämä sponsori Wolfgang Thissen kertoi haasteen taustoista. Näin viestistä tuli hyvin henkilökohtainen avunpyyntö insinööreillemme ympäri maailman. Sen tarkempaa ohjeistusta emme antaneet. Eikä olisi kannattanutkaan. Emme ole Walkin liiketoiminnan asiantuntijoita, mutta juuri siksi pystymme innovoimaan heille ratkaisuja tuorein silmin ja aivoin. Mullistavimmat ideat syntyvät todennäköisesti laatikon ulkopuolelta.

Jotain todella erilaista

Kutsuimme vapaaehtoiseen online-kampanjaan lähes 300 Fujitsun Distinguished Engineers -osaajayhteisön jäsentä ympäri maapalloa. Noin kolmasosa heistä osallistui innovaatioprosessiin, jossa syntyi 36 ideaa ja niille 55 kommenttia. Ideoissa vilahtivat niin virtuaaliagentit, kierrätyskilpailut ja lisätyn todellisuuden mahdollisuudet kuin kokonaan uudet liiketoimintakonseptitkin. Sisäisen esiarvioinnin jälkeen noin puolet ideoista esiteltiin Walkin johtoryhmälle, joka teki päätöksen edetä niistä neljän kanssa pilotointiin.

”Activ8 on tosiaankin jotakin täysin erilaista. Siinä on oikeasti kyse Walkista ja meidän liiketoimintahaasteistamme”, summasi Wolfgang Thissen Fujitsu World Tour -tapahtumassa Helsingissä. ”Haluamme ottaa Activ8-kampanjoinnin jatkuvaksi osaksi kehitystyötämme”, hän vastasi tilaisuudessa esitettyyn yleisökysymykseen.

Walkin toimitusjohtaja Leif Frilund puolestaan totesi evaluointipajamme lopuksi, että ”enää emme ajattele Fujitsua perinteisenä it-toimittajana, vaan erittäin innovatiivisena yrityksenä.” Aikamoinen luottamuslause paitsi yrityksellemme, myös koko Activ8-innovaatio-ohjelmalle.

Katso esitys Fujitsu World Tourilla 26.4.2017:
Invest in unknown – Two different companies outside of their comfort zone
Wolfgang Thissen, Executive Vice President and CFO Walki Group and Glen Koskela, CTO Nordics, Fujitsu

Activ8 on Fujitsun kehittämä innovaationhallintamalli, jossa ideoidaan kampanjamuotoisesti ratkaisuja asiakkaan määrittelemään liiketoimintahaasteeseen. Mallissa hyödynnetään Fujitsun maailmanlaajuista tuote- ja palvelukehitysosaamista. Haluaisitko sinä kertoa meille syvimmät liiketoimintahaasteenne? Ota yhteyttä.

+ There are no comments

Add yours