Ulkoistusten toinen aalto on it-palveluiden seuraava murros

Ulkoistusten toinen aalto on it-palveluiden seuraava murros


Viime vuosien suuri muutos alallamme on ollut ketterien ohjelmistotalojen nousu, ensin internetin ja sen jälkeen laajemman digitalisaatiobuumin imussa. Sitä ennen suurin muutos oli infrapalveluiden ulkoistaminen eli se, että yritykset eivät enää pyöritä perustietotekniikkaansa itse, vaan se keskitetään palveluntuottajille. Sitä ennen oli mainframet vai miksikä niitä nyt sanottiinkaan…

Tällä hetkellä näyttää siltä että ohjelmistokehitys vakiintuu ja kilpailu kiihtyy. Kehityshankkeiden ostamisen osaaminen kehittyy ja rutinoituu. Suuret yritykset myös ”inhoussaavat” eli palkkaavat koodareita ja arkkitehtejä suoraan omille palkkalistoilleen.

Tähän lienee pari syytä: Ensinnäkin on kallista pitää kallista konsulttia täyspäiväisesti kiinni hankkeessa. Toinen syy lienee se, että digitalisaatiosta povataan niin merkittävää potentiaalista kilpailuetua, ettei innovaatioita haluta vuotaa kilpailijoille ennen aikojaan.

Kun nykyiset digitalisaatiohankkeet on viety maaliin, kiinnostava kysymys on, mikä on seuraava isompi muutos alan rakenteessa. Mitä digitaalisempaa liiketoiminta on, sitä enemmän it-palveluissa varmasti riittää tekemistä. Digitaaliset järjestelmät tuppaavat olemaan sellaisia, että niitä täytyy ylläpitää, päivittää ja mukauttaa jatkuvasti uusiin laitteisiin ja käyttöliittymiin.

Tämän päivän innovatiiviset palvelukanavat arkipäiväistyvät kuitenkin varsin pian ja teknologian terävin kärki, ns. ”bleeding edge” keskittyy taas uusiin asioihin. Todennäköisesti robotisaatioon, niin fyysisessä kuin tietotyössäkin.

Sitä mukaa kun nykyiset palvelukanavat vakiintuvat, niiden kehitys ja ylläpito halutaan hoitaa yhä kustannustehokkaammin. En usko, että yritykset haluavat pitää suurta kehitysosastoa kiinni ylläpitohommissa.

Näyttää siis siltä, että seuraavaksi tapahtuu ulkoistusten toinen aalto. Kun ensimmäisessä aallossa ulkoistettiin perustietotekniikka ja sisäiset sovellukset, toisessa aallossa ulkoistetaan se mitä tänään kovalla tohinalla digitalisoidaan.

Uskon, että nykyiset suuret palveluntarjoajat ovat hyvässä asemassa tässä murroksessa.
Pienempien ohjelmistotalojen on hyvä keskittyä innovatiivisuuteen ja ketteryyteen, kun taas asiakasyritysten kannattaa keskittyä omaan ydintoimintansa kehittämiseen ja asiakkaisiinsa. Suurilla it-palveluntarjoajilla on toisaalta olemassa tarvittavat 24/7/365-ylläpito- ja tukipalvelut, sekä tarvittavat resurssit ja osaaminen kriittisen kapasiteetin, integraatioiden ja arkkitehtuurin osalta.

Näin toteutuu ekosysteemi, jossa asiakkaat, pienet teknologiatalot ja palveluntarjoajat luovat kriittisen käytettävyyden ja kustannuksiltaan tehokkaan ’devops’-tyylisen ympäristön.

Odotan itse innolla tulevaa, koska on selvää, että kuluttajana voin odottaa entistä parempia palveluita. Pankkien, verottajan ja kauppojen digitaaliset palvelut ovat tehneet elämästä jo merkittävästi mukavampaa, vaikkakaan ne eivät ole sitä vielä mullistaneet.

Kun yritykset saavat digitalisaation ensimmäisen aallon loppuun, ne voivat taas keskittyä seuraavan sukupolven palveluiden kehittämiseen. Verrattuna kymmenen viime vuoden digitalisaatioon odotan seuraavasta aallosta itse asiassa mullistavampaa arkielämän kannalta!

+ There are no comments

Add yours