Liian vähän melua vastuullisuudesta

Liian vähän melua vastuullisuudesta


Kun Fujitsun pääjohtaja vieraili Suomessa kesällä, hän nosti esiin ihmiskeskeisyyden merkityksen. Tatsuya Tanaka muistutti, että nyt niin paljon puhuttu tekoäly ei suinkaan tee meitä tarpeettomiksi. Päinvastoin: Me päätämme, mutta tekoäly auttaa fiksun rengin tavoin.

Tanaka korosti yritysten ja ihmisten vastuuta tekoälyn hyödyntämisesssä. Tekoäly auttaa meitä tulevaisuudessa sellaisissa tehtävissä, joihin koneet eivät koskaan kykene yksin – olemaan toinen toisillemme ihmisiä, käyttämään inhimillistä luovuutta ja rakentamaan yhdessä ihmiskeskeisiä ratkaisuja.

Pääjohtaja Tanaka on pitkän linjan fujitsulainen ja tuntee läpikotaisin arvopohjaamme punotun ihmiskeskeisen filosofian ja periaatteet. Ajattelemme niin, että myös tietotekniikan palveluiden keskiössä on aina ihminen. Haluamme helpottaa hänen elämäänsä ja tätä kautta parantaa elämänlaatua koko yhteiskunnassa.

Koko toimintamme lähtökohta on siis ihmiskeskeisyys. Se voi kuulostaa vähän erikoiselta, kun yritys kuitenkin saa kassavirtansa huipputeknologiasta ja moderneista tietotekniikkapalveluista. Kyse onkin kohtalaisen uudesta ajattelusta kovin teknokraattisella alallamme.

Olemme julkistaneet jo monta vakuuttavaa käytännön esimerkkiä siitä, miten autamme rakentamaan parempaa maailmaa hyödyntämällä modernia teknologiaa ja fiksuja ict-ratkaisuja. Vastuullisuusajattelu onkin vahvasti mukana yhteistyössämme asiakkaidemme kanssa. Haluamme pitää kiinni siitä, minkä lupaamme – emmekä lupaa sellaista, mikä ei ole eettisesti kestävää.

Meille on myös tärkeää tavoitella kestävän kehityksen päämääriä. Ilokseni voin kertoa, että meillä on jo kymmeniä asiakasratkaisuja, joissa kestävä kehitys kohtaa visiomme mukaisen teknologisen ratkaisun tuomat hyödyt.

Yksi kiinnostavista on kouluruokailun helpottaminen. Oppilaiden ei enää tarvitse tuoda taskurahaa kouluun, kun lounasruuan voi kuitata maksetuksi omalla kädellään. Moderni tunnistautumisratkaisu auttaa myös vanhempia pysymään selvillä siitä, mitä jälkikasvu nauttii lounaaksi, sekä sujuvoittaa arkista logistiikkaa ruokaloissa – jo 40 koulussa.

Fujitsu on juuri selvittänyt suurten suomalaisten yritysten vastuullisuusjohtajien näkemyksiä vastuullisuudesta ict-asioiden näkökulmasta. Vastuullisuusjohtajilta kysyttiin muun muassa, hyödyntävätkö heidän organisaationsa jo tietotekniikkaa vastuullisen toiminnan ja kilpailuedun lisäämiseksi. Ensimmäisten tietojen valossa teknologiaa hyödynnetään jo vastuullisuuden lisäämiseksi, mikä tuo kilpailuetua.

Nyt haluamme selvittää vielä laajemmin näkemyksiä vastuullisuudesta nimenomaan tieto- ja viestintätekniikan näkökulmasta. ja toteutamme selvityksen 2.–3.10.2017 järjestettävän Nordic Business Forumin yhteydessä. Kyselyyn voit vastata osoitteessa www.vastuullisuuskysely.com

Fujitsu on yhteistyökumppanina Nordic Business Forum -seminaarissa, jonka teemoja ovat tänä vuonna Responsibility, Purpose ja Leadership. Osallistu keskusteluun Sosiaalisessa mediassa #NBForum2017 ja/tai tule osastollemme keskustelemaan asiantuntijoidemme kanssa, miten sinun yrityksesi tai organisaatiosi voisi hyödyntää teknologiaa vastuullisuuden ja kilpailuedun lisäämiseksi.

Simo Leisti on Fujitsu Finlandin toimitusjohtaja ja Sertifioitu Itämeren öljyntorjuja.

Fujitsu Finlandin vastuullisuusraportti

Lisätietoa YK:n kestävän kehityksen 17 eri tavoitteesta Fujitsun toiminnassa 

Fujitsun palvelu- ja teknologiavisio 

Tiedote:  Fujitsu on kehittänyt puettavan handsfree-puheenkäännöslaitteen ensimmäisenä maailmassa

Tiedote: Fujitsu Partners with WIPO GREEN to Achieve SDGs

+ There are no comments

Add yours