Operatiivista analytiikkaa jämerään päätöksentekoon

Operatiivista analytiikkaa jämerään päätöksentekoon


Aloitin urani tietovarastojen parissa parikymmentä vuotta sitten, jolloin kirjoitin SQL-pohjaista koodia Oracle-sovellukseen ja siihen liitettyyn raportointiratkaisuun. En ymmärtänyt miksi piti käyttää yhtä tietokantaa operatiiviseen sovellukseen ja siirtää samat tiedot toiseen tietokantaan raporttien luomiseksi. Sain kuulla, että tämä johtuu teknisistä syistä, joiden vuoksi tietokannan suorituskyky heikkenee ja erilaiset taulu-, rivi- ja kyselytason lukot aiheuttavat ongelmia tietokannan käytössä. Ja myös, että ”näin ei vain tehdä”. Tekniset syyt ymmärsin, mutta typerä asenne asioiden tekemiseen eri tavalla oli käsittämätön.

Nykyään en keksi montaa teknistä rajoitetta, minkä vuoksi dataa pitäisi prosessoida juuri tietyllä tavalla. Kielteistä asennetta, tai vähintäänkin arkailua haastaa normit, esiintyy kuitenkin edelleen. On vaikea päästää irti tietovarastoinnin periaatteista, joissa yleensä luetaan dataa lähdetiedoista, ladataan se tietovarastoon ja lopuksi analysoidaan tiedot työkalulla, joka saattaa tallentaa tiedot vielä kerran sen omaa prosessointia varten.

Jos pitää yhdistää suuria määriä (historia)dataa erilaisista lähdejärjestelmistä ja sisältöä pitää muokata tai korjata, tämä on edelleen hyvä tapa käsitellä ja yhdistää dataa loppukäyttäjää varten. Jalostusketjun haittapuolena ovat aina olleet ratkaisuun liittyvien palveluiden, sovellusten ja prosessoinnin määrä sekä ”ylimääräinen” tietojen tallentaminen. Viimeksi mainittu johtuu tarpeesta replikoida data eri muodoissa ratkaisun eri vaiheisiin liittyviin järjestelmiin.

Yllä kuvailtua esimerkkiä tietojen käsittelystä ja analysoinnista kutsutaan usein strategiseksi analytiikaksi. Tietovaraston käyttö olennaisena osana analytiikkaa tukevaa ratkaisua ei ole missään nimessä kuolemassa. Mutta jos dataa kerätään ja valmistellaan tällä tavalla liiketoiminnan päätöksentekijälle tässä ja nyt, kannattaa harkita jotain muuta.

Operatiivinen analytiikka tukee ja vahvistaa järjestelmän käyttäjän päätöksentekoa osana liiketoiminnan prosesseja. Tieto on saatavilla reaaliajassa, prosessin avainkohdissa − siellä missä analyyttisestä näkemyksestä on hyötyä. Tämä näkemys perustuu käyttäjän määrittelemään kyselyyn tai ennalta määriteltyihin analyysipolkuihin, jotka perustuvat nykytilanteeseen tai prosessiin. Tämän tyyppinen tiedon luku ei edellytä erillistä sovellusta, vaan se on sisällytetty sovelluksen käyttöliittymään (Embedded Analytics). Data itsessään on samaa transaktio- tai prosessitietoa, jota käyttäjä on luonut osana tekemäänsä työtä järjestelmässä.

Operatiivista analytiikkaa voidaan jalostaa yhdistämällä edellä kuvattu live-data muiden liiketoiminta-alueiden tietoihin, kuten aikaisempiin skenaarioihin perustuviin ennusteisiin, tai tuomalla mukaan ”strategista dataa”, joka perustuu pidemmän ajan analyyseihin tai järjestelmän ulkopuoliseen dataan. Tämä informaatio, analyysin tulos, tai havainto tietystä kuvaajasta voidaan jakaa reaaliaikaisesti tiimin jäsenten kesken tai nostaa esiin toimintapyyntönä tai hälytyksenä toisessa liiketoimintayksikössä.

Edellä kuvatussa mallissa ei tarvitse siirtää dataa operatiivisesta järjestelmästä mihinkään. Sovellusten, prosessien, järjestelmien lukumäärä luonnollisesti pienenee, mikä tarkoittaa säästöjä tukitoiminnoissa, laitteistossa ja sovellusten lisensoinnissa. Loppukäyttäjä voi keskittyä tekemään perusteltuja päätöksiä asiaankuuluvaan tietoon tukeutuen, reaaliaikaisesti eikä tietotekniikan tarvitse tukea ylimääräisiä datankeruuprosesseja, tallennusjärjestelmiä ja tietokantoja.

Operatiiviseen järjestelmään perustuva analytiikka on ollut mahdollista jo jonkin aikaa, mutta sitä ei ole vielä otettu laajalti käyttöön. Jos yrityksessä harkitaan esimerkiksi toiminnanohjausjärjestelmän päivittämistä tai vaihtamista, nyt on erinomainen tilaisuus pohtia, millaisia tietoja liiketoiminnan tueksi tarvitaan ja miten tiedot muutetaan oivallukseksi.

Käytännössä meillä on jo useita erinomaisia tapoja rakentaa yrityksen analyyttisiä tarpeita tukevia järjestelmiä monesta eri näkökulmasta.

Haastan sinut miettimään, miten monin tavoin ja mahdollisimman yksinkertaisesti voisit jo tarjoilla yrityksellesi arvokasta tietoa. Järjestämme kevään aikana kaksiosaisen webinaarin aiheesta “Where and when does data turn into an asset” . Pysy kuulolla!

  • Joni Ahola toimii Fujitsun Enterprise Applications yksikössä, jossa hän punoo juonia analytiikkaan tulevaisuuden maailmassa. Mielenkiintoiset ratkaisut ja yhteistyöhenkiset asiakkaat pitävät hymyn hänen huulillaan.

2 Comments

Add yours
  1. 1
    Janne Nyyssönenn

    Hyvä kirjoitus! Operatiivinen raportointi on nimenomaan alue, jota nykyaikaiset ratkaisut tulevat muuttamaan. Tosin se monimutkaisimmissa ympäristöissä usein on käytännöllisempää keskittää, jotta saadaan ”one set of truth”. Myös lisenssoinnin näkökulma on tarpeen huomioida!

    • 2
      Joni Ahola

      Kiitos Janne kommentista! Lisenssointi on todellakin hyvä ottaa huomioon kun pohtii käytännön vaihtoehtoja, koska hyvin harvoin lähdetään rakentamaan uutta ratkaisua täysin ”nollasta”. Kannattaa keskustella järjestelmä- / softatoimittajien kanssa eri vaihtoehdoista kierrättä / konvertoida nykyisiä lisenssejä mahdollisesti hyödyllisempään käyttöön.

+ Leave a Comment