Hipelöit jo uutta keskustelukumppaniasi


Puhutko itseksesi? Reilut kymmenen vuotta sitten sinua olisi pidetty kylähulluna. Nyt teet vain töitäsi tai hoidat muita tärkeitä yhteyksiä. Mutta puhutko koneelle?

Hemminki Sääksjärvi, johtaja, tulevaisuustoimisto

Hemminki Sääksjärvi, johtaja, tulevaisuustoimisto

Tietotekniikan historia on täynnä huimia innovaatioita, jotka ovat helpottaneet elämäämme tai mahdollistaneet uudenlaista liiketoimintaa. Internetiä, älypuhelimia, hakukoneita, verkkokauppoja, navigaattoreita, sosiaalista mediaa, kaikenkarvaisia tietokoneita ja sähköpostikin.

Näiden rinnalla on elänyt ja kuihtunut pois valtaisa määrä sinänsä näppäriä keksintöjä, jotka eivät ole olleet oikeaan aikaan oikeassa paikassa.

Yksi pisimpään hengissä säilyneistä, mutta pienenä pysyneistä tekniikoista on puheentunnistus, joka on ollut tulollaan ”parin vuoden kuluessa” lähes 40 vuoden ajan.

Puheentunnistus lienee nykymaailmassa yksi laajimmin käyttämättä jäävistä mahdollisuuksista. Se on tarjolla lähes jokaisessa tietokoneessa ja kännykässä, mutta varsin harvat tuota ominaisuutta käyttävät.

Ensimmäinen syy voi olla se, että koneille höpiseminen tuntuu yhtä vieraalta kuin nappikuulokkeen käyttö julkisella paikalla kännyköiden alkuvuosina.

Ja hullultahan se vaikuttaa. Tämä johtuu uskoakseni siitä, että puhuminen on ihmiselle ikiaikainen kommunikointimuoto, joka on luonteeltaan aina kaksisuuntaista. Niinpä vastauksen puuttuminen turhauttaa, kuten kotona toisinaan tapahtuu.

Toinen vähäisen käytön iso syy on puheentunnistuksen heikohko laatu ja vajavainen kielituki, erityisesti suomelle. Esimerkiksi oman puhelimeni osoitekirjan puheentunnistusta voi käyttää lähinnä itsensä huvittamiseen: ”Hemminki Sääksjärvi” tuottaa veikkauksena lukuisan joukon vähintäänkin mielenkiintoisia tulkintoja, tyyliin ”hey mindy sexy ass coffee”.

On suuri sääli, ettei puheentunnistus ole pystynyt tekemään odotettua läpimurtoaan. Virhepainalluksia pulppuavan kosketusnäytöllisen älypuhelimen ohjaus olisi ainakin potentiaalinen puheohjauksen kohde. Varsinkin silloin, kun peukaloon iskee rasitusvamma ja puhelimen käyttö muuttuu tuskaiseksi, kuten itselleni viime viikolla kävi.

Koneellisen puhelinpalvelun käyttäminen voi nopeuttaa asiakaspalvelua, joskin sen hyödyntämismahdollisuudet rajoittuvat vielä hyvin kapeisiin yksittäisiin kohteisiin, kuten vaikkapa numerotiedusteluun.

Automaattinen simultaanitulkkaus puhelimeen asennettuna avaisi huimia viestintämahdollisuuksia ja epäilemättä poistaisi viimeisiäkin globalisaation pidikkeitä. Kuka tahansa pystyisi perustamaan puhelinpalvelun ja palvelemaan asiakkaita mistä tahansa kielialueelta.

Tai entäpäs jos kaikki kokouksemme taltioitaisiin jatkossa videolle, josta puheentunnistus poimisi tekstin ja kirjaisi sen muistioiksi? Siinäpä olisi jälkipolvilla ihmettelemistä…

Toivon, että puheentunnistuksen kultaiset päivät olisivat lähellä. On erittäin mielenkiintoista nähdä, pystyisikö Applen uusi Siri-palvelu toimimaan tässäkin tienraivaajana.

Moni tekeekin töitä aiheen parissa hartiavoimin. Mikäli tämä tutkintalinja ei tuo tuloksia, lienee aikaa siirtyä automaattiseen huuliltalukemiseen tai telepaattiseen ohjaukseen – joka sekin uskoakseni vielä jonain päivänä on totista totta. Näitä odotellessa: naputtelemisiin.

 

Hemminki Sääksjärvi johtaa Fujitsun Tulevaisuustoimistoa.

JULKAISTU ALUN PERIN TALOUSELÄMÄN KUMPPANIBLOGISSA 11.10.2011