10 syytä siirtyä pilveen


On aika katsoa pilveä puhtaasta pilviperspektiivistä. Miten liiketoiminta ja yritys hyötyvät, kun ne siirtyvät kuluttamaan tietoteknisiä palveluita sen sijaan että investoivat niihin?

Esa Aho, kehitysjohtaja

Esa Aho, kehitysjohtaja

Säästöä:

  1. Maksat vain palvelusta, jota käytät. Tehoa löytyy tarpeen mukaan aina lisää nopeasti – tai jos tarve vähenee, myös lasku pienentyy. Sovellusten ajamisessa ja tallennustilassa tyypillinen ylikapasiteetti on 40–60 prosenttia. Perinteisesti siis puolet tietokoneista on enimmäkseen tyhjäkäynnillä.
  2. Liiketoimintaprosessit nopeutuvat, koska niitä tukevat tietotekniset palvelut saa helposti käyttöönsä aina ja kaikkialla.  Lisäksi ne palvelevat tarpeita tarkemmin, sillä niitä hankitaan liiketoiminnan ehdoilla ja kielellä.  Hankkiminen ja ostaminen on myös nopeampaa, mikä edelleen kiihdyttää toimintaa.
  3. Palvelut ovat edullisempia kuin aiemmin, koska ne tuotetaan tehokkaammin ja lisäksi kilpailu kovenee uusien toimittajien tullessa markkinoille.
  4. Tarvittava käsityö vähenee käytettäessä yhä useammin valmiita palveluita sen sijaan, että tehtäisiin asiakaskohtaisia sovelluksia. ”Riittävän hyvä” on ostamisen uusi kriteeri, varsinkin kun hinta on kohdallaan.
  5. Ja tietenkin muutetaan kiinteitä kustannuksia muuttuviksi.  Ei investoida, vaan kulutetaan.

Tuottavuutta:

  1. Liiketoiminnan joustavuus kasvaa, koska  pilvestä saa nopeasti ja aidosti tarpeiden ehdoilla tarvittavat palvelut.  Jos nykyinen palvelu ei toimi riittävän hyvin, vaihtoehtoja löytyy kivuttomammin ja nopeammin kuin perinteisesti. Kun palveluita voi hankkia pienempinä osina, käyttöönotto helpottuu. Yritys voi reagoida ympäristön muutoksiin nopeammin kuin ennen, joten sen kilpailukyky paranee.
  2. Toimittajien määrä kasvaa ja monipuolistuu tarjoten paremmin käyttäjän tilanteeseen ja rooliin sopivampia palveluita.  Kilpailu kovenee sekä aloittain että maantieteellisesti, kun palveluja voi hankkia yli rajojen. Samalla hinnat laskevat. Tuotteita on myös aiempaa helpompi verrata toisiinsa. Toisaalta sopimustekstejä on luettava tarkemmin: tarjonnan pääerot siirtyvät tuotteiden ominaisuuksista sopimusehtoihin.
  3. Tuottavuus paranee, kun palvelut ovat entistä paremmin kuluttajien ulottuvilla. Parhaimmillaan koko sähköinen työpöytä kaikkine työvälineineen on saatavilla ajasta ja paikasta riippumatta.  Tilanteeseen, rooliin, päätelaitteeseen ja aikaan automaattisesti mukautuva sosiaalinen käyttöliittymä on todellisuutta.
  4. Ryhmätyö helpottuu ja sitä suositaan automaattisesti entistä enemmän, koska työvälineet on rakennettu alusta pitäen tukemaan monen käyttäjän yhteistyötä. Tämä ei sinänsä ole varsinaisesti pilveä, mutta se on kuitenkin luonnollinen osa uusien pilvipohjaisten palvelujen luonnetta.
  5. Markkinoille tulee täysin uudenlaisia palveluita ja palvelukokonaisuuksia, joita ei ennen voitu tuottaa. Nämä taas avaavat liiketoiminnalle uusia mahdollisuuksia ja joskus myös haasteita. Hyviä esimerkkejä tästä ovat sosiaalinen media ja vaikkapa kodinkoneiden yhdistäminen pilvipalveluihin.

Ai että kukako tätä puhdasoppista pilveä oikein toimittaa? Ei vielä kukaan. Markkinoiden myllerrys on vasta alussa.

 

Pilvi pähkinänkuoressa

Mikä on pilvi? Se on tapa hankkia ja ennen kaikkea kuluttaa tietotekniikalla tuotettavia palveluita.  Perinteisesti yritys ostaa itselleen tietokoneita ja sovelluksia, joita se tarvitsee liiketoimintansa pyörittämiseen. Viime vuosina on yleistynyt ulkoistaminen, jossa koneiden ja sovellusten ylläpito ja hallinta ostetaan palveluna. Pilvessä mennään vielä pidemmälle: Tietotekniikan tuottaminen jää taustalle. Palveluita vain hankitaan käytön mukaan joustavasti, ilman investointeja.

 

Esa Aho työskentelee kehitysjohtajana Fujitsun Tulevaisuustoimistossa

JULKAISTU ALUN PERIN TALOUSELÄMÄN KUMPPANIBLOGISSA 29.11.2011