Gamification – työ on peliä


Onko sinun työelämässäsi leikillä sijaa? Voisiko laskujen arkinen tarkistuskierros SAPissa sujua kuin seikkailu?

Esa Aho, kehitysjohtaja

Esa Aho, kehitysjohtaja

Moni on saattanut viime vuosina törmätä uuteen sanaan ja trendiin gamification. Suomeksi se näyttää hassulta: pelillistäminen. Liikää älliä.

Mistä on kyse? Miksi leikkimistä sotketaan joka paikkaan? Eikö pelleily pilvien, sosiaalisen median ja kuluttajistumisen kanssa riitä?

Koska olen itse vankka peliveteraani (Tällä hetkellä VI-tasolla WoT-pelissä), minusta tuntuu hienolta, että pelimaailma ulottuu vihdoin myös työpaikalle.

Yrityksen tai työelämän pelillistäminen tarkoittaa sitä, että työntekoon, viestintään, sovellusten käyttöön, prosesseihin ja yleensä järjestelmiin tulee pelillisiä ominaisuuksia mukaan. Toimintatapa muistuttaa pelaamista.

Työssä tavoitteet ja säännöt voivat olla epäselviä ja moniselitteisiä. Peleissä tietää aina, mitä on saavuttanut ja miten siihen pääsee. Selkeää ja motivoivaa. Vielä yksi peli!

Työpaikalla ei titteleistä aina pysty päättelemään, kuka oikeasti osaa mitäkin tai mikä on kenenkin merkitys. Toisin on peleissä. Jokaisen asema näkyy ja kuuluu, ja juuri tästä syntyy suuri osa monen pelin viehätyksestä. Ne vetoavat ihmisen kilpailuviettiin.

Palaute on työpaikalla harvinaista. Samaan aikaan toisaalla tiedän koko ajan, missä mennään ja miten pärjään. Palaute on välitöntä ja kun game onkin over, ei muuta kuin alusta uusiksi. Virheistä oppiminen ja toiminnan jatkaminen on olennaista, vaikka juuri sillä hetkellä häviö saattaakin kismittää.

Tätä vertailua voisi jatkaa pitkäänkin. Mutta mitä pelillistyminen tarkoittaa käytännössä?

GamificationVoitaisiinko työpaikalla ottaa käyttöön peleistä tuttuja käsitteitä kuten tulostaulukoita vaikkapa verkottumisen kehittämiseen? Tai olisiko mahdollista palkita ihmisiä pelinomaisesti jakamalla näkyvästi kunniaa ja arvostusta? Ainakin sosiaalisen median uusiin työvälineisiin liittyy usein pelimäisiä piirteitä.  Löytyisiköhän Suomesta hyviä esimerkkejä?

Toinen puoli asiaa on pelaamiseen olennaisesti liittyvän piirteen eli viihteen tuominen arkeen. Kuulostaa suomalaisen työmoraalin kannalta täysin vieraalta, mutta miksi ei SAPin käyttäminen saisi olla hauskaa? Edes vähän? Tai laskujen tiliöinti?

Gamification voisi ihan hyvin olla yksi nykyaikaisen yrityksen it-toimintojen osatekijä. Enää ei voida keskittyä vain kustannustehokkuuteen ja tuottavuuteen, vaan merkittävää on myös se, miltä meistä tietotyöläisistä tuntuu. Ja tietysti myönteiset kokemukset lisäävät myös tuottavuutta.

 

Esa Aho työskentelee kehitysjohtajana Fujitsun Tulevaisuustoimistossa

JULKAISTU ALUN PERIN TALOUSELÄMÄN KUMPPANIBLOGISSA 3.1.2012