Kukaan ei osta iiteetä


Tutkimukset ja lehdet puhuvat maagisesta it:stä tarkoittaen välillä laitevalmistusta, välillä palveluliiketoimintaa ja välillä angrybirdsien kehittämistä. Mitä muuta yhteistä niillä on kuin hatara kytkös bitteihin?

Tommi Rinnemaa, johtaja, infraliiketoiminta

Tommi Rinnemaa, johtaja, infraliiketoiminta

Keskustelu tietotekniikasta ja sen soveltamisesta on onnetonta. Lehdissä ulkoistetaan it:tä, tutkimuksissa arvioidaan sen tuottamaa liiketoiminnallista hyötyä ja panostusten vaikutusta yritysten liiketoimintaan. Ulkoistettu it toimii välillä hyvin, mutta välillä lopputulos on kuulemma surkea.

Miksi it:n ajatellaan olevan yksittäinen asia, jota yritykset ja julkishallinto ostavat? Eihän se sitä ole.

Eräänlainen käännepiste keskustelussa saatiin jo yli kahdeksan vuotta sitten. Tuolloin Harvard Business Review -lehti julkaisi Nicholas Carrin artikkelin IT doesn’t matter.

Yksinkertaistaen Carrin pääviesti oli, että yritys ei voi saavuttaa tietotekniikan avulla kilpailuetua, koska it:stä on tullut yleishyödyke ja siten myös kilpailijat pystyvät hankkimaan sitä helposti avukseen.

On totta, ettei pc:n ostaminen tuo yritykselle kilpailuetua. Office-paketin saa marketista pahin kilpailijakin. Mutta olisiko esimerkiksi ylivertainen asiakaspalvelu mahdollista ilman tietotekniikan apua?

Artikkelin aiheuttama keskustelu ei ole kahdeksassa vuodessa johtanut juuri mihinkään.

Esimerkiksi Tietotekniikan liiton  it-barometri selvitti viime vuonna yritysten it-kustannusten osuutta liikevaihdosta ja pyrki arvioimaan it:n merkitystä yrityksen liiketoimintaan ja tuottavuuteen.

Ei epämääräinen it-kustannus kerro mitään kilpailukyvylle tuotetusta hyödystä. Sen sijaan investoinnit tuotekehityksen, asiakaspalvelun tai myynnin kehittämiseen voivat vaikuttaa paljon, ja niissä kaikissa it:llä on toivottavasti oma roolinsa.

It on kattotermi asioille, joilla on linkki bittimaailmaan – ja nykyäänhän melkein kaikella on. It on välillä tietokonehankintoja, välillä toiminnanohjausjärjestelmiä, välillä automatisoituja prosesseja ja välillä uudenlainen liiketoimintamalli. Tietotekniikan avulla muutetaan työntekijöiden työtapoja tai organisaatioiden prosesseja tai rakennetaan poikkeuksellisia tuotteita ja palveluita.

Kyse lienee kehittymättömyydestä: Jonain päivänä ymmärrämme, ettei it tai ict ole oikeastaan edes mikään oikea toimiala. Alueella toimii joukko organisaatioita, joista osa rakentaa laitteita, osa koodaa sovelluksia, osa kehittää asiakasorganisaation toimintaa ja osa ylläpitää sitä. Osa alan yrityksistä viihdyttää kuluttajia. Näillä yrityksillä on yhteistä yhtä paljon kuin auton abs-jarrujen valmistajalla ja kansainvälisten logistiikkapalvelujen tarjoajalla.

Kuluttaja on muuten tässäkin viisas. Kuluttajina haluamme kuunnella esimerkiksi helposti musiikkia missä vain ja milloin vain sekä seurata, mitä muut kuuntelevat. Kaikki sanahelinä it:stä on turhaa. Kuluttaja on jo unohtanut it:n jalompien tavoitteiden tieltä.

 

Tommi Rinnemaa vastaa Fujitsun infrastruktuuripalveluista Suomessa

JULKAISTU ALUN PERIN TALOUSELÄMÄN KUMPPANIBLOGISSA 10.1.2012