Vapise johtaja – demokratialiike leviää yrityksiin


Mikä meihin ujoihin suomalaisiin on iskenyt, kun olemme kääntyneet sulkeutuneista jurnuttajista aktiivisiksi osallistujiksi? Haluamme vaikuttaa verkossa ja uudistaa perinteiset rakenteet. Arabimaailman kaltainen demokratialiike vyöryy tsunamin lailla peräpohjolan yrityksiinkin.

Hemminki Sääksjärvi, johtaja, tulevaisuustoimisto

Hemminki Sääksjärvi, johtaja, tulevaisuustoimisto

Teknouskovaiset voivat jälleen taputtaa käsiään. Niin sanottu sosiaalinen tietotekniikka on tekemässä läpimurtoaan peruuttamattomasti. Sen taustalla on nopeasti vahvistunut osallistumisen ja vaikuttamisen trendi, jonka uusi tekniikka on mahdollistanut.

Osallistuminen alkaa olla normi, ei vain aktivistien tai rohkeimpien nörttien etuoikeus. Avoimuuden vaatimus leviää rajusti. Valtaapitäviltä kaikilla yhteiskunnan alueilla aletaan odottaa yhä nopeampaa ja avoimempaa tiedonvälitystä. Informaation pimittäjät ja väärin hallitsevat lynkataan tiedon valtateiden virtuaalisiin lyhtypylväisiin alta aikayksikön.

On sinänsä mielenkiintoista, että osallistuminen on aktivoitumassa merkittävästi vasta nyt. Onhan internet ollut laajempien kansanpiirien ulottuvilla lähes 20 vuotta. Aktivoitumiseen on merkittävimmin vaikuttanut Facebook sosiaalisen median airueena, ja reilun viiden vuoden aikana ilmiö on juurtunut jo lähtemättömästi ihmisten asenteisiin ja käyttäytymiseen.

Kuluttajiin verrattuina yritykset ovat kuitenkin viime vuosina jääneet tyrmistyttävästi jälkeen tietotekniikan hyödyntäjinä.

Otetaanpa esimerkiksi vaikka sisäinen viestintä. Moni organisaatio on samassa tilanteessa kuin internetin alkuaikoina, kun yritysten sisäiset sivustot olivat harvojen herkkua. Intranetit ovat jämähtäneet monin paikoin 15 vuoden takaisiin asetelmiin paperisen henkilöstölehden korvaajina. Uutisia ja juttuja ei pääse kommentoimaan tai peukuttamaan, koska se ei ole teknisesti mahdollista. Usein tällaista vuorovaikutusta ei edes haluta edistää, koska työnantajan totuus edustaa ehdotonta auktoriteettia.

Tämä polku johtaa kuitenkin umpikujaan, mikäli yritys haluaa pitää työntekijänsä tyytyväisinä tai ylipäätään talossa.

Toinen lisääntyvän kansanvallan ilmentymä on ihmisten omien laitteiden ja sovellusten vyöry työpaikoille. Jos työnantaja ei halua tai kykene hankkimaan moderneja ja mukavia työvälineitä, ne ostetaan itse ja salakuljetetaan työpaikoille. Teknisesti näppäriä ihmisiä löytyy aina sen verran, että uudet vempaimet saadaan kytkettyä sisäverkkoon ja niin sitä mennään. Tietohallinnon kiellot ja varoitukset kaikuvat kuuroille korville, kun toimitusjohtaja on ensimmäisten joukossa hankkinut tyylikkäimmän virtuaalisen surffilaudan, jonka hän myös odottaa toimivan töissä, mökillä ja maailmalla.

Kolmanneksi uudeksi ja oletettavasti kasvavaksi ilmiöksi ovat muodostumassa erilaiset leaks-sivustot, jotka ruotivat yritysten ja yhteisöjen toimintaa julkisuudessa.

Parhaimmillaan tämä voi karsia toiminnasta paljonkin epäkohtia, mikä parantaa tuotteiden laatua ja ihmisten työviihtyvyyttä sekä pidentää työuria.

Fiksut organisaatiot kääntävätkin tämän helposti negatiiviseen julkisuuteen johtavan ilmiön hyödykseen ottamalla ihmiset mukaan tuotekehitykseen. Tästä esimerkkinä on jo muutaman vuoden ajan nähty niin sanottuun talkoistamiseen tai joukkoistamiseen (crowdsourcing) perustuvia sivustoja, joilla saadaan isojen joukkojen parhaat ideat käyttöön. Esimerkki tästä on vaikkapa viime vuonna päivänvalon nähnyt Facebook-pizza.

Joka tapauksessa sosiaalisuus tulee olemaan yksi seuraavista suurista iskusanoista tulevan vuoden aikana, ja sen jälkeenkin. Se on yksi laajenevan digi-demokratian ilmenemismuodoista ja se muokkaa maailmaa jälleen hitusen paremmaksi. Osallistutaan siis aktiivisesti sen rakentamiseen.

 

Hemminki Sääksjärvi johtaa Fujitsun Tulevaisuustoimistoa

JULKAISTU ALUN PERIN TALOUSELÄMÄN KUMPPANIBLOGISSA 13.3.2012