Sanojen pitäisi olla niukkuusresurssi


Maailmassa on liikaa sanoja. Ongelmiin on turhan monia lähestymistapoja, mutta harvoin yksiselitteisiä ratkaisuja. Meiltä puuttuu selkeyttä. Mistä sitä saisi?

Mikko Laaksonen, Senior Development Manager

Mikko Laaksonen, Senior Development Manager

Mikä on toimivin tapa pakottaa ihmiset pelkistämään ja selkeyttämään ilmaisuaan? Tekstiviestin 160 merkin raami pakotti ihmiset pelkistämään viestinsä. Samoin on tehnyt Twitterin 140 merkin rajoitus. Ehkäpä vastaus voisi siis olla rajaaminen.

Parhaat esitysmateriaalit ovat pelkistettyjä. Steve Jobs osasi esitysten pelkistämisen olennaiseen. Samoin monet uudet online-palvelut ovat onnistuneet riisumaan konsepteistaan turhan monimutkaisuuden. Niitä on helppo käyttää, niiden markkinointi on pelkistettyä ja laskutusmallit suoraviivaisia.  Hyvä esimerkki tästä on vaikkapa palvelu nimeltä Cloak. Sen taustalla uudet, selkeät kehitystyökalut ovat mahdollistaneet ketterän innovoinnin.

Miksi tarvitsemme selkeyttä?

Avoimessa, globaalissa ja siten monimutkaistuvassa maailmassa kehitys voi olla tehokasta ja läpinäkyvää vain, jos tulevaisuuden rakennuspalikat ovat selkeitä komponentteja. Epäselvästä, määrittelemättömästä mössöstä on vaikeaa rakentaa mitään järkevää

Uskallan väittää, että tämä pätee universaalisti niin poliittiseen, tekniseen kuin liiketoiminnalliseen kehittämiseen.

Teollisen vallankumouksen myötä prosessien selkeä määrittely nousi tuotannon kilpailueduksi ja myöhemmin välttämättömyydeksi. Myös palveluissa prosessien merkitys on kriittistä, mutta lisäksi kilpailuetua voi tuottaa palvelumallien selkeyden avulla.

Ainakin tietotekniikka-alalla konseptoituja palvelukomponentteja yhdistelemällä rakennetaan jo nyt aivan uusia palvelukokonaisuuksia. Tulevaisuuden liiketoimintamallit syntyvät sellaisten järjestelmien varaan, jotka rakennetaan palastelluista palvelukomponenteista. Monimutkaisten kokonaisuuksien hallitsemiseksi tarvitaan suunnitelmallista selkeyttämistä, kirkastamista ja tiivistämistä.

Pitäisiköhän vanha sanonta ”uudistu tai kuole” päivittää muotoon ”selkeytä tai kuole”? Oli miten oli, yksinkertainen on aina kaunista.

 

Mikko Laaksonen työskentelee Fujitsun Tulevaisuustoimistossa vastuullaan viestintäpalvelut

JULKAISTU ALUN PERIN TALOUSELÄMÄN KUMPPANIBLOGISSA 3.4.2012