Ikiteekkarin vappuheila


Olipa kerran kaksi ikiteekkaria, jotka olivat molemmat päättäneet napata tänä vuonna itselleen vappuheilan vappubrunssilta. Luotettavat teekkarilähteet kertoivat, että vaatteet tekevät miehen ja siksi molemmat päättivät hankkia smokin, joka korostaisi yhtä lailla heidän nykyistä miehekästä olemustaan sekä tulevaa varallisuuttaan; molempien ominaisuuksien he olettivat olevan laadukkaiden heilakandidaattien mieleen.

Janne Laine, Director, Competitive Intelligence

Janne Laine, Director, Competitive Intelligence

Ensimmäinen ikiteekkari, Timo, oli hyvin kiireinen ja kustannustietoinen. Hän päätti lähettää sähköpostilla itse mittaamansa strategiset mitat mielestään potentiaalisille toimittajille ja kysyä samalla kaikilta mittojen mukaisen smokin hinnan sekä kyvyn toimittaa smokki hyvissä ajoin ennen vappua.

Tarjouspyynnöt Timo lähetti netistä löytämilleen viidelle potentiaaliselle smokki-toimittajalle: oy Smokki ab, Smoking Jacket India Ltd, Smokkikauppa.com, Smockmann Oyj ja Tuusulan Vaatetuspalvelu oy.

Ensimmäinen ja viimeinen yritys karsiutuivat listalta pois, koska ne eivät vastanneet sähköpostiin Timon määräaikaan mennessä. Smockmannin asiakaspalvelu kysyi tarkentavia kysymyksiä smokin käyttötarpeesta sekä siitä, onko Timon mahdollisesti smokkiin sopivat kengät ja muut vaatteet sekä ehdotti saapumista paikan päälle asioista sopimaan.

Tällainen epätäsmällisyys ja asioiden monimutkaistaminen raivostutti Timoa suuresti, joten hän päätti hylätä myös Smockmannin. Smoking Jacket India Ltd ja smokkikauppa.com sen sijaan toimivat juuri oikein. Ne vastasivat samana päivänä ja lupasivat, että jos kauppa tehtäisiin vielä tänään, smokki saapuisi lähimpään postiin viikon sisällä ja toimittaja antaisi vielä merkittävän nopean päättäjän alennuksen ikiteekkarille.

Hinnoissa ei ollut olennaista eroa, mutta Timo päätyi tässä tapauksessa smokkikauppa.comin asiakkaaksi, koska sillä oli näyttävät nettisivut ja Intia on kovin kaukana, jos on aihetta reklamaatioon.

Toinen ikiteekkari, Tomi, keskusteli ainoan kylteriystävänsä kanssa ja kysyi suosituksia vappuheilan haalimiseen sopivaksi vaatetukseksi tavatessaan tätä Helsinginniemin keskustassa olevassa opiskelijaravintolassa.

Kylteriystävä kauhistui kuullessaan ikiteekkarin ajatuksesta tehdä karkea etikettivirhe ja pukeutua smokkiin ennen klo 18 alkavassa tilaisuudessa. Hän kehotti Tomia valitsemaan joko saketin, tumman puvun tai frakin. Samoin kylteri huomautti, ettei ikiteekkarin vaatekaapista taatusti löytyisi sen enempää smokin vaatimia valkoista paitaa, mustaa solmukettta ja mustia nahkakenkiä kuin hänen ehdottamiensa vaateparsien edellyttämiä lisukkeitakaan.

Tomi huolestui asioiden saamasta monimutkaisesta käänteestä, kiitti ystäväänsä avusta ja vetäytyi Servin Maijan tien soluunsa pohtimaan muuttunutta tilannetta.

Päästyään kämpilleen Tomi teki nopean tilannearvion. Valituista potentiaalisista toimittajista hänen etukäteen suosimansa edullisemmat vaihtoehdot eivät tarjonneet kaikkia tarvittavia vaatekappaleita. Lisäksi hänen oma tietämyksensä ja tyylitajunsa eivät todennäköisesti millään riittäisi yhdistelemään eri paikoista hankittuja vaatekappaleita sulavaksi kokonaisuudeksi.

Netistä googlaamalla löydetyt vaatetus- ja pukeutumispalvelut olivat joko kaukana Otaniemestä tai niin kalliin näköisiä, ettei niiden suuntaan uskaltanut edes huokaista. Masentuneena Tomi päätti lähteä bussilla Tapiolaan piristämään itseään maittavalla pizzalla.

Tapiolassa Tomi huomasi Smockmannin ikkunassa mainoksen, jossa kerrottiin kampaviinerin ja kahvin olevan erikoistarjouksessa ja ryntäsi toiseen kerrokseen niistä nauttimaan.

Toisen kerroksen miestenvaateosaston myyjä huomasi ikiteekkarin rymistelevän ylös portaita ja kysyi, tarvitsisiko herra mahdollisesti apua. Tomi totesi olevansa menossa kahvilaan, mutta myyjä oli sitkeä ja ehdotti, että Tomi tulisi tutustumaan uuteen miesten vaatteiden kevätmallistoon, jolla hän voisi päivittää habituksensa vastaamaan vuoden 2012 kevään Pariisin muotia. Ikiteekkari kohautti hartioitaan moisille turhanpäiväisyyksille, mutta muisti sitten yhtäkkiä, että olisikohan myyjällä ehdottaa sopivia vaatteita hänen tulevalle vappubrunssilleen; hän kun ehdottomasti tarvitsisi tyylikkään vaatetuksen tuohon tilaisuuteen.

Myyjä totesi olevansa töissä sitä varten ja ohjasi ikiteekkarin mittapukupalveluun.

Mittapukupalvelun myyjä tiedusteli käyttötarvetta ja ehdotti Tomille, että hän valitsee joko frakin tai tumman puvun, jotka ovat molemmat käyttökelpoisia virallisissa juhlissa. Samoin myyjä ehdotti – kuultuaan Tomin vaatekaapin sisällön koostuvan lähinnä lenkkareista ja ekskursioilta saaduista mainospaidoista – että Tomi hankkisi samalla pukuunsa sopivat vaatteet ja kengät. Lisäksi myyjä ehdotti, ettei tekisi pahaa, jos Tomi käyttäisi hiustensa oikaisemiseen muutakin kuin viisipiikkistä ja kertoi, että Smockmannin kampaamopalvelut pystyisivät varmasti päivittämään ikiteekkarin lookin vaatetuksen edellyttämälle tasolle.

Tomi epäili palvelua kovin kalliiksi ja ihmetteli homman monimutkaisuutta, mutta oli samalla helpottunut, koska oli selvästikin löytänyt itselleen paikan, jossa sai ongelmaansa konkreettista ja kokonaisvaltaista apua helposti. Niinpä hän hetken mietittyään tokaisi myyjälle, että nyt tehdään sitten niin, että sinä päivität minun ulkoasuni ja valitset minulle soveliaat tamineet ja annat niille järkevän hintalapun, ja minä lupaan tuoda sinulle kimpun ruusuja, jos investointi osoittautuu kannattavaksi.

Näin sovittiin, ja seuraavat kaksi tuntia kuluivat vaatteita valitessa, mitattaessa ja soviteltaessa sekä ikiteekkarin vallatonta hiuspehkoa oikoessa. Ja kumma kyllä, Tomin mieli parani ilman pizzaakin…

Viimein koitti odotettu vappuaamu ja molemmat ikiteekkarit oikaisivat silliaamiaisella olonsa taas kuntoon, panivat parasta ylleen ja lähtivät brunssin viettoon. Viikkoa myöhemmin smokkikauppa.com sai reklamaation ja Smockmannin myyjä kimpun ruusuja.

Tarinan opetus: Kannattaa keskittyä ydinosaamiseen ja täydentää omia osaamispuutteitaan osaavan kumppanin avulla, joka hallitsee kokonaisratkaisut, ymmärtää asiakkaan todellisen tarpeen ja tekee asiakkaan elämän helpommaksi.

 

Janne Laine vastaa Fujitsussa kilpailuympäristön ja markkinoiden analysoinnista.

JULKAISTU ALUN PERIN TALOUSELÄMÄN KUMPPANIBLOGISSA 1.5.2012