Odotettavissa: Ukkospuuskia ja raekuuroja


Ict-ilmastossa on lopultakin kevään tuntua. Markkinatilanne velloi pitkään paikoillaan, mutta nyt suursään muuttuminen on väistämättä edessä ja osin jo meneillään.

Esa Aho, kehitysjohtaja

Esa Aho, kehitysjohtaja

Pilvi, mobiilius, kuluttajistuminen ja valtava tiedon määrän kasvu repivät vanhat markkina-siivut uusiksi. Ei ole enää itsestään selvää, että tietolaitteessa lukee Intel inside, käyttöympäristönä on joku Windows, dokumentit käsitellään Wordillä ja puhelin on Nokia.

Tämä on mahtavaa!  Yhden toimittajan ollessa määräävässä asemassa kehitys ei enää oikeastaan kehity, vaan siitä tulee hyvin yksioikoista optimointia, yksityiskohtien hiomista kapeasta näkökulmasta.

Yritys-ict:nkin perustassa näkyy halkeamia. Enää ei aina yksioikoisesti vain mietitä kustannustehokkuutta ja työn tuottavuutta, vaan parileikkiin on ilmestynyt kolmas pyörä – käyttäjä ja varsinkin hänen kokemuksensa. Jopa ihan tunnepohjalta. Käyttökokemusta onkin vaikea mitata euroina ja säästettyinä tunteina.

Nykyaikaisessa it:ssä käyttäjä on ajajan paikalla tai ainakin antaa takapenkiltä selkeitä ajo-ohjeita. Niitä kannattaisi kuunnella, vaikka sitä ei moni toimittaja tai it-johtaja ole vielä tajunnut.

Työpöytä? Enää kaikilla ei ole Windows-kannettavaa, vaan useita erilaisia mobiileja laitteita, joissa esimerkiksi Apple on jo väkisin läsnä. Yritysten ja palvelutoimittajien on nyt otettava Apple vakavasti valtavirtaan kuuluvana ympäristönä.

Toimistosovellukset? Pilvi muuttaa nämäkin markkinat. Jo nyt tiedämme, että Google on pilvimaailmassa haastanut Officen tosissaan – tuoreiden tutkimusten mukaan MS ja Google etenevät rintarinnan pilvestä käytettävien toimistoympäristöjen markkinoilla.

Älypuhelin on – tai sen ainakin pitäisi olla – kuollut termi. Enää ei ole paljon järkeä mitata ”älypuhelinmarkkinoita” kun kaikki kaupiteltavat puhelimet ovat enemmän tai vähemmän fiksuja. Markkinaevoluutio on ihan oppikirjan mukainen aivan kuten vaikka pc-markkinoilla aikoinaan. Erot tulevat ominaisuuksien laadusta enemmän kuin määrästä. Jos toisessa puhelimessa onkin isompi ja tarkempi näyttö, älyä niissä on suunnilleen yhtä paljon.

”Ei ostajia kiinnosta käyttöjärjestelmä”, sanoi Elop. Miksi kuitenkin niistä sitten niin paljon keskustellaan myös muissa kuin it-piireissä? Koska sillä on merkitystä.  Puhelinvalmistajia, käyttöympäristöjä ja sovelluksia on jatkossa useita eikä Suomessakaan voida enää miettiä mobiilikäyttöä vain yhden ympäristön kannalta.

Nykyään ei muuten kannata kysyä siltä tutulta osaajalta, mikä on hyvä puhelin, sillä jokainen vastaa täysin oman tunnepohjaisen mieltymyksensä pohjalta. Vastaus ei ole puolueeton, vaikka se usein sellaiseksi naamioidaankin.  Merkkiuskollisuus on klassinen kypsien markkinoiden tunnusmerkki.

Markkinoiden pirstaloituminen on kuitenkin rikkaus ja hyödyttää lopulta kaikkia, eikä mikään ikävä ongelma, jota pitäisi kaikin voimin yrittää vastustaa tai väistellä. Ripaus anarkiaa tarvitaan aina pitämään päättäjät hereillä.

 

Esa Aho työskentelee kehitysjohtajana Fujitsun Tulevaisuustoimistossa

JULKAISTU ALUN PERIN TALOUSELÄMÄN KUMPPANIBLOGISSA 22.5.2012

+ There are no comments

Add yours