Helppo, helpompi, arkinen tietotekniikka?


Eveliina Champagne Yritysvastuupäällikkö

Eveliina Champagne
Yritysvastuupäällikkö

Fujitsun globaalina visiona on ihmiskeskeinen älykäs yhteiskunta. Hieno visio, mutta mitä se oikein tarkoittaa?

Tieto- ja viestintäteknologia eli ict on olemassa meitä ihmisiä varten ja sen tehtävä on helpottaa elämäämme, työssä ja vapaa-ajalla.

Se on niin olennainen osa elämää, että sen olemassa olon unohtaa helposti. Vasta kun verkkoyhteys reistailee tai kännykkä lakkaa toimimasta huomaa, kuinka tärkeä osa elämää siitä on tullut.

Tekniikka on läsnä jatkuvasti. Vapaa-ajalla olen yhteydessä ystäviini ja perheeseeni somessa, sähköpostitse ja Skypessä. Päivän herkkuaterian reseptin löydän netistä. Rentoudun kuuntelemalla musiikkia Spotifyssa tai katsomalla elokuvia ja sarjoja Netflixissä. Iltalenkille koiran kanssa lähtiessäni napsautan päälle appsin puhelimestani, jotta voin seurata juoksemani matkan pituutta ja siihen käyttämääni aikaa. Ennen nukkumaan menoa saatan vielä lukea tabletistani siihen lataamaani kirjaa.

Aamiaisella luen tuoreet uutiset tabletistani. Kuvittelin aikaisemmin, etten pystyisi vaihtamaan rapisevaa Hesaria sähköiseen versioon. Kysymys oli kuitenkin vain tottumuksesta ja nykyisin paperiversion lukeminen tuntuu jopa työläämmältä.

Ennen toimistolle lähtöä tarkistan kännykästäni, milloin seuraava bussi on pysäkillä tai jos teen etätöitä käynnistän kannettavani ja olen heti yhteydessä työkavereihin sekä intraamme. Suurimpaan osaan palavereja ainakin yksi osallistuu etänä.  Etäläsnäolo- ja videoneuvotteluvälineet vähentävät tarvettamme matkustaa. Ne mahdollistavat merkittävät rahalliset säästöt ympäristönäkökohtia unohtamatta. Tavalliselle työntekijälle on tärkeää pystyä joustavasti sovittamaan työ- ja vapaa-aika yhteen, ict ja etätyö mahdollistavat senkin.

Tietotekniikkaa on pakko hyödyntää myös terveyspalveluita kehitettäessä.  Hyvä esimerkki ihmiskeskeisestä tietotekniikasta on Taltioni, sähköinen omahoitopalvelualusta. Fujitsu vastaa muun muassa Taltionin kapasiteetti- ja käytettävyyspalveluista sekä tuki- hallinta ja kehityspalveluista. Ict:n avulla rakennetaan parempia terveyspalveluita suomalaisille ja edistetään kansalaisten hyvinvointia.

Mahdollisuutemme rakentaa kestävä, älykäs ja ihmiskeskeinen yhteiskunta ovat moninaiset. Lisää esimerkkejä löytyy Fujitsu-konsernin tuoreesta kestävän kehityksen raportista.

+ There are no comments

Add yours