Humppaa taikka kuole


280x260_pasi_lehmusIt-yhtiöissä tuntuu siltä, että toimiala on ennennäkemättömässä murroksessa. Ja niinhän se onkin – uusia virtauksia tulee kaikista ilmansuunnista. Pilvipalvelut, big data, master datan hallinta, some, itsepalveluportaalit…

Muutos on iso, mutta isoja muutoksia on ollut ennenkin. Osa toimijoista selviää, osa ei. Tärkeintä on tunnustaa tosiasiat.

Muutoksiin on monenlaisia syitä, esimerkiksi kilpailun lisääntyminen (tai käynnistyminen). Tai uudet jakelukanavat (erityisesti netti). Tai uudet teknologiat (kuten nopea mobiilidata). Tyypillisesti isot nykytoimijat ”ottavat hittiä” eivätkä mukaudu muutokseen. Eivät hoksaa muutosta tai eivät halua sopeutua siihen, koska pelkäävät nykybisneksen katteiden puolesta. Yhtälö on vaikea, muttei silti välttämättä epäyhtälö. Pitää vaan ottaa pipo pois silmiltä, ja painaa tuulta vasten.

Kaikki muutokset eivät tapahdu hetkessä, yleensä on aikaa sopeutua. Paperiton toimisto oli tuloillaan 90-luvulla, ja on edelleen tuloillaan. Autot ovat käyneet bensalla jo 100 vuotta, ja vieläkin niitä ohjataan polkimilla ja manuaalivaihteilla. Eikä ihminen edelleenkään lennä jetpack selässään, vaikka ensimmäiset koelennot suoritettiin jo 50 vuotta sitten. Ja sokerina pohjalla – lähes kaikilla isommilla yrityksillä on tänä päivänäkin yhteystiedoissaan faksinumero.

Aloitin oman työurani 80-luvulla Data Generalilla. Minikoneet ottivat tuolloin markkinaa perinteisiltä mainframeilta. 90-luvun alussa pc:t alkoivat puolestaan horjuttaa minikoneiden valta-asemaa. Osa minikonefirmoista mukautui muutokseen, useimmat eivät. Oliko DEC:n nousu ja tuho väistämätön tosiasia? Voiko iso toimittaja isolla markkinaosuudella ylipäätään pärjätä markkinoiden myllerryksessä?

Voi pärjätä, mutta se vaatii nöyryyttä ja valppautta. Pitää ymmärtää käyttäjien tarpeita, ja sopeutua niiden vaatimiin muutoksiin. Ja pitää olla valmis ”sahaamaan omaa oksaansa”.

On kuitenkin hyviä esimerkkejä onnistumisista. Käyttäjien tarpeet ovat muuttuneet, ja yhtiöt ovat muuttaneet toimintaansa sen mukaisesti. Skarpanneet palvelujaan ja sopeuttaneet resursseja markkinamuutokseen.

Suomessa teleala on malliesimerkki onnistuneesta markkinamuutoksesta. Siirryin telealalle aikana, jolloin kuluttajat ja yritykset käyttivät vielä lankaverkkoa. Ei ollut kilpailua, ja kustannusten nousu kompensoitiin nostamalla tariffeja. Telealaa ravisteli kuitenkin 90-luvulla kaksi päällekkäistä murrosta – viranomaiset avasivat telealalle täyden kilpailun, ja samalla uudet teknologiat tekivät tuloaan. Nyt lankaverkko on käytännössä jo kuopattu, ja tilalle on tullut laajakaista ja kännykkä.

Media on toinen esimerkki parhaillaan tapahtuvasta muutoksesta. Printin rooli on jo muuttunut taustoittavaksi, ja uutiset luetaan netistä. Uskon silti, että printti tulee säilymään pidemmälläkin tähtäimellä – toisin kuin lankaverkko. Mediayhtiöt tuntuvat olevan hyvin pulssilla markkinamuutoksessa, ja rakentavat medioistaan toimivia paketteja. Tilanne on mediayhtiöille silti haastava, erityisesti kannattavuuden kannalta – netin käyttäjä on tottunut saamaan kaiken ilmaiseksi.

Sekä isot teleyritykset että isot mediayhtiötkin ovat reagoineet markkinamuutokseen aktiivisesti, käyttäjien tarpeet huomioiden. Se on vaatinut uhrauksia ja nöyryyttä, ja melkoista muutosta henkilöstön asenteissa. Silti molempia markkinoita hallitsevat Suomessa edelleen samat toimijat kuin 80-luvullakin.

Meitä it-taloja haastetaan nyt samalla tavalla. Pilvipalvelut halutaan maksimaaliseen käyttöön, silti turvallisesti. Asiakkaat haluavat dropboxeja ja skydrivea myös yrityskäyttöön, silti turvallisesti. Big dataa halutaan hyödyntää asiakkaille tarjottavien palveluiden personointiin. Huomaan edelleen ohjaavani keskusteluja perinteisiin ratkaisuihin. ”Oletko huomioinut tietoturvan? Entäs, jos NSA pääsee tietoihisi käsiksi? Entäs, jos tarvitaankin erillinen tunnistautuminen? Mites tietosuoja, saako kertyneitä tietoja ylipäätään hyödyntää?”

Meillä Fujitsussa on yhtenä johtamisen periaatteena ”Malta pysähtyä miettimään”. Suosittelen tässä markkinatilanteessa lämpimästi meille kaikille it-ihmisille.