Kun DNA törmäsi robotin DRA:han


280x260_esa_ahoSähköistetään, digitalisoidaan, automatisoidaan. Näitä sanoja putkahtelee nykyisin yhä kiihtyvällä vauhdilla erilasissa yhteyksissä ja ne herättävät monissa hämmennystä.Ne kertovat ehkä suurimmasta teknologiasta johtuvasta muutoksesta yhteiskunnassa sitten internetin.

Varsinkin sanat robotti ja robotiikka aiheuttavat ihmetystä – eikös robotti ole metallinen härveli, joka tekee tehtaissa juttuja, tai sitten elokuvien pelottava peltiolio, joka tekee yleensä jotain pahaa.

Itse ymmärrän robotilla tarkoitettavan nykyisin useimmiten sovellusta tai laitetta joka tekee jollain lailla virtualisoiden ihmisen aiemmin tekemää ei-aina-samanlaisena toistuvaa työtä. Se ei ole mikä tahansa uusi sovellus tai automatisointia lisäävä laite, vaan tavallaan taso digitalisaatiossa.

Aiemmin ja nykyäänkin vielä useimmiten, sovelluksen avulla automatisoidaan joku tietty uusiutuva, samanlaisena toistuva tehtävä. Tämähän on helppoa digitalisoida. Seuraavalla tasolla eli robotti-automatisoinnissa, sovellus, joka voi olla mekaanisen laitteen äly tai vain pala koodia isossa järjestelmässä, korvaa ihmisen tai ihmistyötä. Se voi jopa oppia ja ymmärtää ulkopuolella tapahtuvia asioita ja reagoida niihin oppimisen tuloksena eri lailla kuin aikaisemmin. Totta, tämä on osin saivartelua ja rajat hyvin hämäriä, mutta suurin piirtein näin jutun voinee yleistää karkeasti.

Robotiikan tuottamat edut ovat kiistattomat sitä käyttävälle organisaatiolle. Se vähentää kustannuksia, toimii 24/7, vähentää virheitä, on helpommin skaalautuva jne. Perinteisen atk:n tuttuja etuja.

Mutta muutamia uusiakin voi jo havaita:

  1. Uuden tiedon syntyminen. Kaikki robotin tekemä ja havaitsema on helppo tallentaa ja tämä mahdollistaa huomattavasti manuaalista työtä paremman näkyvyyden tehtäviin. Analytiikka paranee huimasti ja sovellusta tai prosesseja voidaan edelleen kehittää tämän perusteella.
  2. Työntekijöiden (jäljellejääneiden) motivaatio nousee, koska voi keskittyä luoviin ja haastaviin töihin. Tämän todellisuudesta voi keskustella pitkäänkin. Karavaani kuitenkin kulkee, sillä historia on osoittanut toistuvasti, kannattaako kehitystä edes yrittää suitsia.
  3. Prosessien parantuminen – nopeus, virheettömyys ja sujuvuus paranevat ilman suuria muutoksia itse prosessiin tai sen muihin osiin. Ei tarvitse esimerkiksi muuttaa prosessiin osallistuvia muita sovelluksia, sillä nyt vain robotti tekee jonkun osa-alueen ihmisen puolesta. Se osa-alue voi olla jopa koko prosessin pyörittäminen – ”Rise of the Robot Manager”. Hyvä aihe seuraavalle jutulle.

Mitkä sitten voisivat olla esimerkkejä robotiikasta tänään? Netistä löytyy näitä sivutolkulla, mutta pari pikaisesti:

Urheilutapahtumien uutisointi: Perusuutiset tuotetaan jo tänään joissain paikoissa täysin automaattisesti.

Itsepysäköivä auto: Melkoisen kehittynyttä ohjelmointia, mutta ei vielä oppivaa. Seuraava vaihe, automaattiauto on jo melkein käytössä. Sotateknologiassa tässä autonomisissa kulkuneuvoissa mennään todennäköisesti jo todella pitkällä, kun julkisesti jo kerrotaan esimerkiksi itsenäisesti lentotukialukselle laskeutuvasta helikopterista. Todellisuus on siitä vuosia edellä.

Ja sitten tietysti mieliaiheeni eli prosessien automatisointi, joka koskettaa eniten omaa työtäni. Ennen kaikkea on paljon jännittävämpää puhua robotiikasta ja robotti-automatisoinnista kuin Business Process Engineeringistä tai BPOsta. Gartner mainitsi aihetta koskevassa raportissaan muutaman mielenkiintoisen yrityksen, joista varsinkin Blue Prism on saanut palstatilaa runsaasti. Yrityksellä on kuulemma yli tuhat ”Robot Full Time Employeetä” automatisoimassa yli 300 prosessia.

Forrester teki pari vuotta sitten tähän hyvin sopivan tutkimuksen, ” The Role Of IT In Business-Driven Process Automation”, jossa prosessit jaettiin kolmeen eri luokkaan. Suurin joukko, joita useimmiten ei ole vielä automatisoitu, on tutun termin ”Long Tail” kuvaama osuus:

change_challenges

Toinen mielenkiintoinen usein mainittu yritys on RunMyProcess Ranskasta. Kiinnostusta lisää se, että Fujitsu osti yrityksen noin vuosi sitten. Olen itse päässyt sitä nyt testaamaan ja alan ymmärtää miksi http://iheartstudios.com pitää sitä avaintekijänä koko liiketoiminnalleen. Tänään RMP:llä on yli 350 asiakasta, joille suoritetaan yli 600 000 prosessin vaihetta kuukaudessa.

Toinen tapa toimia ovat pienet ketterät ratkaisut, jollaisia tarjoaa Fujitsu Tanskassa kunta-asiakkailleen – Digiservices-palveluna. Sen avulla esimerkiksi useita erilaisia kunnan verkkosovelluksia yhdistetään toisiinsa konfiguroimalla ne yhdeksi aivan uudeksi palveluksi – useimmiten ilman varsinaista ohjelmointia. Näin kuntalaisille tarjotaan nopeasti ja edullisesti uusia helppokäyttöisiä palveluja, kuten sakoista valittaminen tai jonkun korvauksen anominen. Ero nykyisiin sähköistämisprojekteihin on nopeus, sillä koko projekti kestää on nopeimmillaan vain muutaman viikon. Vuodessa näitä on toteutettu jo iso joukko.

p.s. esa löytyy myös twitteristä.