Rutiinityö on eilisen logiikkaa



glen_kHöyrykone, sähkö, massatuotanto, tietotekniikka, ja nyt robotit vievät kaikki työpaikat. Meille ei jää enää mitään. Teknologinen murros on aluksi yhtä suuri kuin pelko, jota se herättää. Digitalisaatio ja automatisaatio muuttavat työtämme, eivät eliminoi sitä. 

Murroksen edut ovat lopulta aina merkinneet enemmän kuin tietty uusi teknologia, ja enemmän kuin kaikki murrokseen tarvittavat uudet teknologiat yhteensä. Murroksesta tulee oman aikakautensa dominoiva lähtökohta, toimintoja organisoiva periaate ja uusi olettamus. Se ohjaa ajatteluamme ja arvojamme.

Leivänpaahdin on yksinkertainen laite joka tuli mahdolliseksi paljon monimutkaisemman murroksen myötä: jostain ja jossain alettiin tuottaa sähköä. Tarvittiin siirtoverkko ja siihen liittyvät standardit ja turvamääräykset. Eri tavoin tuotettu sähkö loi uusia liiketoimintamalleja ja energian hinnoittelun sähköpörsseineen. Joku tilasi sähköliikkeen lisäämään pistokkeita, toinen kävi erikoismyymälässä ostamassa jatkojohdon. Elintarviketeollisuus alkoi valmistaa valmiiksi viipaloitua leipää. Paahtoleipä muutti toivettamme, mitä haluamme viikonloppuna aamiaiseksi. Murros ulottui aika kauas itse sähköstä.

Informaatioteknologian suuntana on ulottaa digitalisaatio kaikkialle, ei niinkään nopeutua. Samalla murroksen käynnistämät sosiaaliset muutokset nopeutuvat. Tuotteiden ja palveluiden tuottamiseen kytkeytyvät jatkossa digitaaliset palvelut ja moninainen älykkyys. Sopeutamme vaatimuksiamme, odotuksiamme ja toiveitamme murroksen suuntaan. Ilman älypuhelinta ei moni suostu lomaansa enää viettämään. Tarve on jo suurempi kuin itse puhelin tai verkkoteknologia. Nuo kaksi voivat jo säännöllisesti päivittyä – kunhan murroksen todelliset edut jatkuvat. Puhelimella saavutetaan jotain mistä ei aiemmin edes tiedetty.

Rakennusvaiheen alussa digitalisaatio vaikuttaa moniin. Nykyisiin tehtäviinsä tottunut havahtuu huomaamaan, että osa rutiineista tapahtuukin automaation suoritteina. Toimenkuvat muuttuvat, töihin liittyvät muutokset pelottavat. Sähköposti lopetti aikoinaan sisäiset postikuoret ja niiden aamu- ja iltapäiväjaot. Kukaan ei koe, että postin määrä tai sen läpikäymiseen vaadittu työmäärä olisi vähentynyt. Jakamisesta vastaaviakin taitaa olla aiempaa enemmän, heitä vain kutsutaan nykyisin nimellä ”server admin”.

Kaikki mikä voi hyötyä kytkeytymisestä verkkoon tulee olemaan verkossa. Jos koemme, että tekemämme työ on robottimaista, sen tekeminen tulee korvautumaan älykkäillä sovellusagenteilla ja laitteilla. Ei liene vaikea myöntää, että teemme päivittäin paljon sellaista toistuvaa askaretta, joka vaatii vain vähän tai ei ollenkaan ajattelua. Rutiinityö on oikeasti aika helppoa. Rutiinityön erottaminen tietotyöstä ei sitten aina olekaan niin helppoa. Upotettu äly ei näy päällepäin.

Pelko saa meidät yliarvioimaan niiden tekemisten merkitystä, joissa robotit ovat meitä parempia, ja aliarvioimaan niiden asioiden merkitystä, joissa ihmiset ovat hyviä. Teollisuusrobotit eivät ehdota parannuksia tuotantolinjan kehittämiseksi.

Toyotan autotuotanto [tuohon sanapariin ei monta eri kirjainta tarvittu] lienee automaation kannalta maailman kehittyneimpiä, aikakin kyseinen toimiala vertaa muita siihen. Huhtikuussa Toyota ilmoitti korvaavansa tehdasrobottejaan ihmisillä eri puolella Japania olevissa tehtaissaan ja perustavansa laajalti manuaalisia tuotantolinjoja tilalle. Automaatio oli pysäyttänyt luovan kehityksen, robotit eivät olleet liinejä . Synnynnäisestä puutteestaan huolimatta Leanin soveltamisessa ne ovat usein ylivoimaisia.

Peter Druckeria vapaasti lainaten: ”Suurin vaara turbulenssin aikana ei ole turbulenssi itse vaan toimiminen eilisen logiikalla”. Digitaalisuus tulee muuttamaan suhdettamme ja riippuvuuttamme laitteisiin ja moniin esineisiin – ja vuorovaikutustamme ympäristön kanssa. Aina on toimintoja joissa laite korvaa rutiinityön, mutta pääosin esineistä tulee yhteistyökumppaneitamme täydentämällä tietoisuuttamme, laajentamalla omaa osaamistamme, ja parantamalla kykyjämme. Tuottavuuden ja suoritteiden laadun minimitavoitteet ja lisäarvon vaatimustasot nousevat niin liiketoiminnassa kuin vaikka oman terveydentilan ylläpidossa.

– Glen Koskela on Fujitsun Nordicin teknologiajohtaja.