Ostaisin yhden palveluverkoston, kiitos!


Hyppönen_MPäivä jolloin opin, että kaaokseen pitää tuoda määrätietoista johtamista.

Normaali työaamu ja päätän mennä ATK-kauppaan. Saavun perille, menen reippaasti suoraan tiskille ja teen tilauksen: ”Haluaisin ostaa yhden palveluverkoston, kiitos!”. Myyjä hieman hymyilee, mutta kysyy ystävällisesti, millaista palveluverkostoa olen ajatellut?

”Haluaisin hieman pilvipalveluita, sellaisia, joista saisin sähköpostin, video- ja juttelukananvan meidän työntekijöille. Sitten siinä pitäisi olla vielä tallennustilaa firman tiedostoille, sekä joitakin liiketoimintasovelluksia… Kyllähän te tiedätte. Ai, niin tarvitsisin myös tuen käyttäjille eikä tietoturvaakaan varmaan sovi unohtaa. Meidän firmalla on toimipisteitä ympäri Suomea ja jopa ulkomailla”, kerron ylpeänä.

Kohtelias myyjä tekee minulle tarjouksen kokonaisuudesta. Hinta on niin edullinen, että teen tilauksen heti ja lähden tyytyväisenä takaisin työpaikalle.

Ensin homma tuntuu toimivan hienosti. Työntekijöilleni alkaa tulla tietokoneisiinsa kivan näköisiä ATK-juttuja ja he pystyvät tekemään niillä hyvin töitä.

Sitten eräänä päivänä yksi verkoston toimijoista soittaa minulle ja kysyy: ”Mikä teidän Problem Management -prosessi on, koska Veijosen Verkko on tehnyt muutoksia reitityksiin ja sen seurauksena meidän Exchange SMTP -palvelu ei enää pysty reitittämään SSL-salattuja viestejä?”

Siis mitä mikä prosessi, mikä SMTP tai missä SSL?… Minähän vain pyysin yritykselleni toimistotyötä tehostavia palveluita. Huomaan, että hermostun hieman ja vastaan hänelle – ehkä hieman äkäisenä: ”En minä tiedä, tehän niitä ATK-taikureita olette! Ettekö voi soittaa sille Veijoselle?

”Kyllähän me olemme yrittäneet soittaa heille, mutta kun heiltä ei saa ketään henkilöä kiinni.”

Päätän siis itse soittaa ja puhelimeen vastataan mekaanisesti: ”Olette soittaneet Veijosen Verkon automaattiseen käyttötukeen. Kertokaa viankuvaus.”

Yritän selittää vikaa, kunnes tajuan, että vastassani on robotti, joka ei ymmärrä mitä yritän kertoa, sillä en puhu sen ymmärtämää ATK:ta.

Kysymys siis oli siitä, että palvelut tulivat eri toimittajilta. Se on sinällään hyvä asia, sillä näin sain yritykselleni parhaiten käyttötarkoitukseen sopivat työkalut.

Mutta toimittajien välinen yhteistoiminta ei sujunut joustavasti. Kun tuli ongelma, peli vihellettiin poikki ja kaikki käänsivät katseensa asiakkaaseen, jonka odotettiin ratkaisevan kiistatilanne.

Asiakkaana tavoitteeni oli keskittyä oman liiketoimintani kehittämiseen eikä puuttua näkymättömissä tehtävään tietotekniikkaympäristön ongelmanselvitykseen ja järjestelmien kehittämiseen.

Nyt minulla on siis kaksi vaihtoehtoa: joko palkata yritykseen oma henkilö, joka ottaa huolekseen tietotekniikkapalveluiden organisoinnin, tai ostaa se palveluna. Molemmissa vaihtoehdoissa tämä taho saa toimia minulle tulkkina palveluverkoston kanssa. Minä puhun hänelle bisnestä ja hän kääntää sen sitten ATK-slangiksi, jota palveluverkosto tuntuu ainoastaan ymmärtävän. Ostan palveluita, sillä olen moderni liikemies.

Löydän sopivan palvelukumppanin, jolla on monien vuosien kokemus tietotekniikkaympäristöistä ja kumppaniverkostojen kanssa työskentelystä. Ystävällinen henkilö käy kanssani säännöllisesti palavereissa ja kertoo miten verkosto on kehittynyt, mitä haasteita on tullut vastaan ja miten niitä on ratkottu.

Minä puolestani kerron hänelle millaisia suunnitelmia meillä on liiketoiminnan ja asiakkaiden palvelun kehittämisestä. Pohdimme yhdessä esimerkiksi miten voisimme saada myyjillemme paremmat työvälineet asiakaskäynneille tai miten he ratkaisivat meidän Kuala Lumpurin -myyntipisteemme rikkoutuneiden laitteiden korjauksen.

Olisiko tämä se palvelu joka pystyisi korjaamaan minun rikkinäisen palveluverkostoni? Uskon niin, ja se näyttäisi toimivan. Yksittäin toimivat palveluverkoston osapuolet eivät tuoneet minulle helpotusta, vaan siirsivät osan työstä takaisin minun organisoitavakseni.
Jonkun asiantuntevan ja kokeneen tahon on syytä koordinoida kokonaisuutta, jotta voin itse keskittyä omaan yritykseeni ja asiakkaisiin.

– Mika Hyppönen toimii Fujitsu strategisessa tarjoamakehityksessä Innovation Officerina ja pohjoismaisena Alliance Managerina.