Pasi Lehmus: Teen sen omin käsin


PasiLehmusHoidan meidän perheessä ruokaostokset. Ne ovat tosin melko vähäiset, kun olemme vaimoni kanssa enää kahdestaan kotona.

Käyn kaupassa melkein joka päivä, yleensä aina työpäivän jälkeen. S-market Pendoliino on oma lähikauppani – teen ostokseni siellä, enkä käy vieraissa.

Viime viikolla omaan S-marketiini avattiin pikakassat. Ja olen vieläkin ihan täpinöissäni. Skannaan itse ostokseni ja pakkaan ne suoraan kassiin. Juttelen muutaman sanan ystävällisen asiakaspalvelijan kanssa ja jatkan sitten kotimatkaa.

Ennen nostin ostokset yksitellen hihnalle, kassahenkilö skannasi ne, siirsi ne uudestaan eteenpäin, jonka jälkeen minä nostelin tuotteet yksitellen kassiini. Ja koitin kiirehtiä, etten jää seuraavan asiakkaan tukkeeksi.

pikakassa_4_7240Töissä tulee arvioitua prosesseja ja työnkulkuja erilaisia Lean-menetelmiä hyödyntäen. Niillä pyritään tyypillisesti asiakasarvon lisäämisen ja läpimenoaikojen lyhentämiseen. Kaupan kassa -prosessia varten ei tarvita erillistä arvovirtakartoitusta – on sanomattakin selvää, että perinteinen kassaprosessi ei ole Leania.

Jos joku on Leania, niin pikakassa. Kahden kerran kokemuksella voin vakuuttaa, että asiointi pikakassalla sujuu nopeasti ja vaivattomasti. Eikä viivakoodien kanssa ole tullut murheita.

Jos haluat kuivaharjoitusta, katso kahden minuutin ohjepläjäys linkin takaa: S-marketin pikakassan esittely

  • Kirjoittaja työskentelee palvelujohtajana Fujitsussa. Fujitsu on jo pitkään panostanut Leaniin ja kehittänyt toimintaansa jatkuvan parantamisen keinoin. Lisäksi Fujitsu on markkinajohtaja suomalaisen vähittäiskaupan kassaratkaisuissa, ja toimittaa järjestelmät muiden muassa S-Market Pendolinoon Tampereelle.

2 Comments

Add yours
  1. 1
    Pasi Mäkynen

    Mielestäni nämä pikakassat ovat hyviä, mutta sortuvat osaoptimointiin. Toteutuksessahan on kassahenkilön työ automatisoitu siten että se on siirretty asiakkaan tehtäväksi. Se voi olla Leania kaupan mielestä mutta ei välttämättä asiakkaan mielestä, joka voi kokea että palvelu on huonontunut. Edelleenkin käsi ottaa maitolitran kylmähyllystä ja siirtää sen ostoskoriin ja kassalla käsi ottaa maitolitran ja vie sen viivakoodilukijalle ja lisäksi asiakas tarkastaa ostoksensa ja hinnan ennen maksua. Työn siirtäminen paikasta toiseen ei ole mielestä Leania parhaimmillaan.

    Oma parannusehdotukseni olisi seuraava: asiakas kirjautuu kauppaan sisään (pankkikortilla, mobiilisti tms) ja saa poletin. Poletilla hän kuittaa tuotteet siinä vaiheessa, kun käsi siirtää ne kylmälaukkuun tai ostoskoriin. Kassalla tavaroita ei enää käsitellä, vaan kuitataan ostokset ulos ja palautetaan poletti kassaan. Maksu tapahtuisi joko pankkikortilla tai tililtä. Näin jonotusaika vähenee kassalla koska tavaroiden käsittelyä ei tarvita. Kylmäketjukin säilyy, eikä jäätelö sula helteellä kassajonoon.

  2. 2
    Pasi

    Joo, olet oikeassa. Olisi tietysti huomattavan paljon leanimpaa, jos tuotteet saisi laittaa hyllystä suoraan omaan kassiin. Ja lasku kertyisi ”lennosta” tehtyjen ostosten mukaan.

    Tämä nykyinen systeemi on kuitenkin joka tapauksessa fiksumpi kuin perinteinen kaupan kassa. Nyt halutaan varmaankin ensin kerryttää kokemuksia, ja pelätään ehkä myös jonkin verran väärinkäyttöä. Lisäksi alkoholilainsäädäntö rajoittaa kehitystä, six packia ei voi ostaa toistaiseksi pikakassan kautta.

    Mutta silti, toi esittämäsi malli olisi varmaan sinällään toteutettavissa vaikka saman tein. Hyvä pointti, kiitos!

Comments are closed.