Rakkaani, tabletti


TuomasLevoniemiVapaa ajattelijan päiväkirjasta, osa 8

Rakastan kaiken maailman vekottimia, enkä ole lajissani ainoa. Eräs asia on kuitenkin jäänyt insinööreiltä huomaamatta.

Suhde laitteeseen. Se voidaan jakaa karkeasti kahteen kastiin:

  1. Voi lumoutua siitä, että laitteella on mahdollista tehdä tiettyjä toimintoja. Puhutaan raudan, käyttöjärjestelmän ja sovellusten perustoimivuudesta. Insinööriä ei kiinnosta niinkään miltä laite tuntuu kädessä, miltä se näyttää tai onko se vakaa ja intuitiivinen käyttää.
  2. Muut laitesuhteen pääasiat ovat toimivuus, helppokäyttöisyys, laitteen väri, paino ja tuntuma.

Väitän, että insinöörin ajattelumallissa tärkein arvo unohtuu. Olen keskustellut monen ystävän ja kollegan kanssa, miksi heidän mielestään jokin laite on juuri se oikea. 60–70 prosenttia laitteen käyttäjistä tuo esiin aivan eri argumentteja, kuin minkä mukaan suurin osa laitteista rakennetaan.

Tietotekniikassa ja kodin elektroniikassa on unohdettu tunnesiteen luominen laitteeseen. Se luodaan ensivaikutelman mukaan, vähän samaan tapaan kun ihmisten kesken.

Ensivaikutelma on monesti hankala. Laite kaivetaan esiin, harjoitellaan tiukasti monta tuntia eikä senkään jälkeen laitetta vielä osata käyttää. Tai vastaavasti pc toimii ihan ok, mutta näppäimistö menee jumiin niin, että kone pitää buutata.

Insinööri voi kuitata nämä asiat pieninä hidasteina. Sen sijaan taviskäyttäjä ottaa tilanteen tunteella ja pitää laitetta epäystävällisenä ja kelvottomana.

Ensivaikutelma on pilalla. Huonon ensivaikutelman saanut taviskäyttäjä hyppää nopeasti tekniikasta, laitteesta tai ekosysteemistä toiseen.

Niin kauan, kun vaihtoehdot ovat olleet vähissä, olemme tyytyneet huonoon toimintaan ja käyttötuntumaan. Uudet mobiililaitteet ovat edistäneet kehitystä ja saaneet pc:n näyttämään rumalta ankanpoikaselta. Eniten ihmettelen sitä, että kehitys on jatkunut jo 4–5 vuotta tähän suuntaan, mutta silti pc-puolen evoluutio yskii. Kuitenkin suurin osa työstä tehdään juuri niillä. Mobiililaitteet ovat lähinnä pc:tä tukevia tai enemmän viihdekäytössä.

Tunnesiteen luominen ei ole bisnesmaailmassa mitenkään vieras termi. Tunnesiteen ympärille on luotu lukemattomia menestyvä brändejä esimerkiksi auto- ja muotimaailmassa.

Erottavat tekijät ovat nimenomaan laatutuntuma ja sen merkille luoma mielikuva. Miksi pc- maailmassa ei ole vastaavia brändejä, jotka eivät kilpaile hinnalla vaan laadulla ja mielikuvilla?

Viimeisimmät tutkimukset väittävät, että rakkaus ei ole tunne vaan aivojen kemiallinen reaktio. Aivoissa lähtee liikkeelle tietty kemiallinen palkitsemisketju, kun oikein kovasti haluamme jotain. Kyseessä voi olla ihminen, auto tai uudet kengät.

Ystäväni kertoi kannettavasta tietokoneestaan, joka alkoi hajota vanhuuttaan. Hän osti uuden, mutta ihmetteli kun pitää vanhaa laitetta yhä parempana, ystävällisempänä ja lämpimämpänä.

Pohdimme mistä tämä johtuu, koska uusi oli myös nätti ja toimiva. Loppupäätelmä oli, että kyse on tunteesta. Kahta ”mun tietokonetta” ei voi olla. Vanhasta pitää luopua, jotta voi luoda toimivan ja ystävällismielisen suhteen uuteen laitteeseen.