Viisas oppii myös muiden virheistä


PetriHeinalaMiksi moni asia alkaa kiinnostaa vasta sitten, kun se osuu omalle kohdalle tai lähipiiriin.

Terveelliset elämäntavat, ilmaston muutos ja tietoturva ovat esimerkkejä asioista, joita ei ajatella eikä niiden eteen tehdä toimenpiteitä ennen kuin sairaus, tornado tai tietomurto sattuvat omalle kohdalle. Miksi ei?

Joku on joskus sanonut, että ”kaikki oppivat omista virheistä, mutta viisas oppii toisten virheistä”.

Meitä vähemmän viisaita on tämä maailma täynnä.

Riskeistä, ongelmista ja virheistä keskustelevat keskenään ne ihmiset, jotka ne jo tiedostavat ja niistä jo tietävät.. Lääkärit pitävät konferensseja, on kansainvälisiä ilmastokokouksia ja tietoturvaseminaareja. Suhteellisen pieni piiri pohtii ja suunnittelee miten asioiden pitäisi olla, mutta asioista päättävät tahot ovat keskustelun ja suunnittelun ulkopuolella. Toteutuksiin ei näin saada resursseja ja asiat jäävät entiselle mallilleen.

Miten ihminen saadaan oppimaan toisten virheistä?

Tai jopa asioista, joita ei ole vielä kenellekään tapahtunut, mutta jotka ovat mahdollisia tai jopa todennäköisiä?

  • Tiedostaminen – tällainen asia on olemassa.
  • Ymmärtäminen – mistä on oikein kyse?
  • Sisäistäminen – mitä tämä tarkoittaa minulle tai meille?
  • Toimiminen – miten toimin, jotta tapahtuman todennäköisyys olisi pienin ja jotta asialla tapahtuessaan ei olisi ikäviä vaikutuksia?

Noin kai se jotenkin menee, mutta kuinka prosessi saadaan käyntiin?

Turhaa rahan hukkaa

Kuinka asiantuntijaryhmät saavat heräteltyä ryhmien ulkopuoliset riskeihin? Onko kaikki viestintä ja markkinointi turhaa, jos vain omakohtainen kokemus auttaa?

Esimerkiksi tietoturvaa yritetään myydä pelottelemalla ja kertomalla kuinka huonosti jollekin toiselle on käynyt. Tulokset ovat heikkoja, jos kohteella ei ole omakohtaisia kokemuksia vastaavasta. Huonot uutiset myyvät hyvin, mutta niillä ei saada aikaan muutosta ja kehitystä. Luultavasti maamme talouskin saadaan kuntoon vasta todellisen kriisin jälkeen, koska nykyisillä päättäjillä ei ole henkilökohtaista kokemusta edellisestä kriisistä.

Darwin awardseja jaossa

Meitä palkitaan vain hyvistä ja myönteisistä suorituksista. Huonoilla uutisilla tienaa aina joku toinen, ei uutisen kohde. Evoluutioteoria toimii tässäkin yhteydessä. Evoluutioon voi kuitenkin vaikuttaa tekemällä viisaita valintoja ja tekoja. Sattuman myönteiseen vaikutukseen ei kannata luottaa.

Hyvinvointipalveluita

Johtopäätöksenä edellisistä pohdinnoista on, että vain henkilökohtaisen hyödyn kautta riskipitoinen asia tiedostetaan ja prosessi käynnistyy. Pitää siis tarjota hyvinvointipalveluita eikä sairaanhoitoa, kaunista säätä ja raikasta ilmaa hengittää ja tietoturvan sijasta menestyvää liiketoimintaa.

Tärkeää olisi saada aikaan herätys, tavalla tai toisella.

Eli takavuosien suositun Hugo-peikon sanonnan mukaisesti – Herää pahvi! Nyt on tosi kyseessä!

» Näihin 10 tietoturvakysymykseen johdolla tulisi olla vastaus