Ideat syntyvät vapaudesta ja villeistä kysymyksistä


Vapaa-ajattelijan päiväkirjasta, osa 9

TuomasLevoniemiYksi jos toinenkin hämmästelee, miksi Eurooppa kompastelee innovoinnissa ja sen myötä koko taloudessa. Euroopan ulkopuolelta uusia tuotteita ja toimintamalleja sen sijaan tulee tulvimalla. Internet aiheuttaa mullistuksia toinen toisensa perään. Nyt ollaan menossa (vapaan) tiedon jalostamiseen ja hyödyntämiseen. Toisaalta pian jokainen pienikin laite on netissä (IoT = Internet of things).

Mahdollisuuksia uusiin tuotteisiin ja liiketoimintaan on tarjolla kaikille, valitset vain. Mikä oikein tökkii Euroopassa ja varsinkin Suomessa?

Yhtä yksittäistä ongelmaa ei voi nimetä, mutta klassiset arvot ja vahvuudet kuten yhtenäisyys, säntillisyys, vaatimattomuus, täsmällisyys ja kuuliaisuus eivät välttämättä toimi nopeasti muuttuvassa maailmassa.

Arvot ovat kannatelleet meitä suomalaisia vuosikymmenien ajan ison, ärhäkän naapurin kyljessä. Ne ovat myös auttaneet rakentamaan Suomen agraariyhteiskunnasta yhdeksi maailman huipputeknologiamaista, jossa koulutus ja tuotekehitys ovat tutkitusti maailman huippua.

Ikävä kyllä nämä arvot eivät kanna enää tulevina vuosina, koska niihin on sisäänrakennettu tarve ylläpitää status quota eli tilanteen tai olotilan jatkuvuutta mahdollisimman vähäisin muutoksin. Ikuisella prosessien ja tuotannon hiomisella ja tehostamisella ei vain ikävä kyllä luoda mitään uutta. Jos koko organisaatio keskittyy tehostamaan nykyistä toimintaa ja virittämään myyntikäyriä, edessä on jossain vaiheessa umpikuja.

”Vanhassa tietotekniikkamaailmassa” ei tarvinnut kulkea etujoukoissa, jos halusi tehdä kannattavaa bisnestä. Tällä hetkellä tilanne on toinen: harva saa sellofaanisoftalla tehdystä geneerisestä palvelusta riittävän katteen liiketoiminnan pyörittämiseksi.
Markkinoilla myydään nyt tarinoita ja ideoita hyvin tiukasti etukenossa. Se, joka on ensimmäisenä liikkeellä, vie koko potin.

Menestystuotteestakaan ei välttämättä tule geneeristä tuotetta, jonka pohjalta voisi myydä omaa palvelua. Maailmalla asiakas testaa useat tietotekniikkaa sisältävät tuotteet, ja kun ne ovat käytännössä valmiita, tuotteen myynti lopetetaan.

Suomalainen on huono myymään tällä mallilla, sillä meitä hävettää luvata sellaista, mistä on todellisuudessa olemassa vain tarina. Kuitenkin Indiogogo.com-tyyliset palvelut ovat viime aikoina todistaneet mallin voiman. Hullutkin tuoteideat myyvät. Näitä eivät suuret organisaatiot edes lähtisi kokeilemaan.

Mikä siis avuksi?

Suomalaisessa yhteiskunnassa ja yrityksissä pitää antaa tilaa mielipiteille, jotka eivät ole valtavirran mukaisia. Pitää uskaltaa ottaa riskejä (fail-often-fail-fast-fail-cheap). Näin saadaan ehkä mielenkiintoinen palvelu tai tuote ehkä yhdessä yrityksessä viidestäkymmenestä. Silti kiinnostavan tulokkaan mahdollisuudet ovat aivan erilaiset kuin perussellofaanituotteen säätäjillä.

Tärkeintä ei ole yrittää varmistella kaikkea loppuun saakka, vaan antaa asiakkaiden ja markkinavoimien päättää, mikä tuote menestyy ja millaisia muokkauksia siihen olisi syytä tehdä. Jatkuva liike on tärkeää. Tehdään mieluummin jotain, kun erehtymisen pelossa ei mitään.

Lisäksi tarvitaan ihmisiä jotka innostuvat ja motivoituvat uudesta ja tuntemattomasta. Näitä ihmisiä on, kunhan heidän käsiään ei sidota organisaation vakiorutiineilla.

Jos edellä mainitut puitteet ovat kunnossa, tarvitaan vielä johdon sitoutuminen malliin ja riittävä resursointi, jotta ideoille on myös toteuttajat.

Ideat syntyvät vapaudesta. Tuotekehityksen voi toki puristaa raameihin ja sitä tekevistä ihmisistä voi koota osaston taloon, mutta aika usein kehittäjät sulkeutuvat norsunluutorniinsa. He rakastuvat omiin ideoihinsa, jotka eivät välttämättä ole sitä mitä asiakas haluaa tai mitä organisaatio haluaisi tuottaa.

Monet suuret yritykset ovat viime aikoina todenneet, että yrityksen iso koko on niin iso haitta, että uusia ideoita varten kannattaa perustaa omia startup-tyylisiä osastoja tai yrityksiä tai sitten iso organisaatio kannattaa pilkkoa.

Iso organisaatio tarvitsee monia kanavia ideoiden esille tuomiseksi. Esimerkiksi kansainvälinen Fujitsu Laboratories -organisaatio tuottaa ja jalostaa koko organisaation laajuista näkymää tulevaisuuden trendeistä.

Paikallisia ideoita uusien tuotteiden ja palvelujen siemeniksi kerätään aloitteiden avulla. Parhaat aloitteet palkitaan. Uusia ideoita on myös kannustettu tuomaan esille erilaisilla Fujitsun sisäisillä innovointikilpailuilla. Lisäksi talossa on viikottainen Ajatushautomo-tilaisuus, jonka tavoitteena on tuottaa uusia ideoita sekä arvioida maailmalta ja asiakkaiden kautta tulleita ajatuksia ja trendejä. Ajatushautomo tekee myös yhteistä innovointia asiakkaiden kanssa.