Voisivatko nämä neljä asiaa ratkaista Suomen tuottavuusongelman?

Voisivatko nämä neljä asiaa ratkaista Suomen tuottavuusongelman?


Voittavassa joukkueessa on kaikki oikeat palaset kohdallaan. Onnistuminen syntyy tuotteen, projektien, hankkeen yksityiskohtien erinomaisuuksien summasta – jokaisen osa-alueen optimoinnista, pullonkaulojen tunnistamisesta ja poistamisesta sekä kustannustehokkuudesta.

Fokusoimalla näihin neljään asiaan voidaan yrityksissä ja organisaatioissa parantaa tuottavuutta.

1. Motivaatio, asenne ja palkitseminen

Onko projekteissamme pelaajia, jotka näyttävät välttelevän vastuuta ja voitontahtoa?

Oikean pelipaikan ja pelikentän tunnistaminen on tärkeää. Palkitaanko meillä hyvästä yksilösuorituksesta vai hyvästä joukkuepelistä? Yksittäiset huippusuorittajatkin saattavat asenteellaan haitata projektin lopputuotosta. Mihin ovat unohtuneet käytöstavat? Vaikka olisi kuinka erinomainen, ei se anna oikeutusta huonoon käytökseen työyhteisössä.

Palkitaanko meillä ääliöitä? Asenne ratkaisee ja huippuosaajan tunnistaa usein nöyryydestä. Tällaisen supersuorittajan elämässä on tullut jo vastaan niin monia huippuja, että omasta erinomaisuudesta ei tarvitse tehdä numeroa. Olisikin hienoa suosia kulttuuria, jossa palkitaan supertiimejä yksilöiden sijaan. Supertiimeille tunnusomaista on vastuunkantaminen ja sitoutuminen onnistumiseen, niillä on epäuskottavan innostunut asenne, hyvä joukkuehenki ja epäonnistumisten käsittely.

2. Sitoutuneisuus ja tavoite

Älä luota liikaa lahjakkuuteen. Huippusuorituksiin vievät tavoitteeseen sitoutuminen ja luja työ. Lahjakkuus voi kantaa johonkin asti, mutta siihen tuudittautuminen aiheuttaa usein laiskuutta ja yrittämisen puutetta. Tappion kohdalla käsittele se, fokusoi tähän hetkeen ja aseta tavoite tulevaan.

3. Innovatiivisuus ja avoimuus

Luovu resurssien maksimaalisesta työllistämisestä. Varmista sen sijaan, että resurssit on kiinnitetty lisäarvoa tuottavaan työhön ja poista asiakasarvoa tuottamattomat toiminnot.

Esittämällä kysymyksiä: ”Koska teimme viimeksi jotain ensimmäistä kertaa”, ”Olisiko asiakas valmis maksamaan tästä” ja ”Lisääkö tämä parempaa asiakaskokemusta” voit viedä organisaatiota eteenpäin.

Varaa itsellesi kerran kuukaudessa päivä pitkän aikavälin suunnitteluun. Uskalla unelmoida. Tunnista parasta ennen -päivämäärän ohittanut toiminta, menneen maailman rutiinit ja anna tilaa innovatiivisuudelle ja spontaaneille kohtaamisille.

Kulje tarkoituksella toimistossasi eri reittejä ja pyri keskustelemaan eri ihmisten kanssa. Huomaat, miten opit näkemään ja kuulemaan asioita eri näkökulmista ja saat uusia ideoita. Samalla tutustut ihmisiin ja luot avoimuutta.

4. Aina parempi asiakaskokemus

Keskitytkö odottamaan yhteydenottoja asiakkaalta vai sparraatko asiakastasi hänen liiketoimintansa kehittämisessä? Luo laatua, tuo lisäarvoa. Pidä asiakastasi kartalla ja pysy nälkäisenä asiakkaan toimialaan vaikuttavista analyyseista, trendeistä, teknologioista.

Auta asiakastasi tekemään hyviä päätöksiä. Älä pyydä lupaa asioiden fiksuun tekemiseen. Tutustu kunnolla asiakkaaseesi, hänen toimialaansa, pyydä palautetta äläkä lannistu. Jos luulet olevasi liian pieni saadaksesi aikaan muutosta, kokeile nukkumista hyttysen kanssa samassa huoneessa. Mieti joka päivä, miten voisit tehdä asiat fiksummin.

Fujitsun Smart Working -kehitysohjelma lisää työn tuottavuutta, nopeuttaa projekteja ja auttaa lisäämään asiakasarvoa organisaatioissa. Ota yhteyttä niin kerromme lisää: minna.lindholm (at) fi.fujitsu.com