Rakas, sinusta on tullut digitalisti

Rakas, sinusta on tullut digitalisti


Elinoloja parantavan teknologian pitäisi olla ihmisoikeus. Informaatiovirran kasvu ja tekniikan nopea kehitys ovat lisänneet eroja niiden välillä, joilla nämä välineet ja kyvyt ovat käytössään ja joilta ne puuttuvat täysin. Tätä voi kutsua digitaaliseksi kuiluksi. Valitettavasti kaikilla ei ole samoja kehittymismahdollisuuksia, tosin edellytykset ovat kaikilla.

Uskon, että yritysten kilpailukykyä, tuottoennusteita ja kasvun mahdollisuuksia arvioidaan tulevaisuudessa diginatiiviuden kautta. Toisin sanoen kuinka digitaalisia yrityksen työntekijät ovat.

Digitaalisuus on tämän päivän sosiaalinen innovaatio – se on niitä innovaatioita, joilla hyvinvointiyhteiskuntamme lepää ja joiden varaan tulevaisuuden kilpailukykymme rakennetaan. Osa näistä innovaatioista on tullut jo tukevaan keski-ikään eikä palveluista haluta luopua – ilmainen koulutus, kouluruokailu, neuvolat.

Olisiko kukaan valmis luopumaan digitaalisuudesta? Jos kysytään nuoremmalta sukupolvelta, vastaus on kuin Hollywoodissa – koskaan ei voi olla liian rikas, kaunis tai nuori, saati riittävän nopean yhteyden omistaja. Ikuisen digitaalisen virran jano on kyltymätön.

Miten hyvin yritykset ovat sitoutuneet tarttumaan digitaalisuuden tuomiin mahdollisuuksiin, jotka siintävät nykyisen liiketoiminnan taustalla?

Digitaalisuuden valjastaminen hyötykäyttöön on viimeiseen asti viritettyä kauneuskilpailua, koneiston ja koneistajien trimmaamista kisakuntoon. Yritysten henkilökunnasta tulee huippuosaajia pikseli kerrallaan. Kasvojenkohotuksiin ovat päässeet yritysten ydinliiketoiminnat. Pilviavaruudessa suoristetaan yrityksen kokonaisarkkitehtuurin kiehkuroita, kilpaillaan liiketoimintaprosessien fitnessvoittajasta, suurimmasta kustannusten pudottajasta ja viimekädessä suuresta voittajasta – siitä, kenen joukkueessa pelaavat eliittisarjan soturit.

Rakas, sinusta on tullut digitalisti -ohjelma pyörii kotikatsomoissa, ja wannabe-tositeevee-tähdet kisaavat, kuka on suurin koodari. Minäkin haluan mukaan.

Bittitehtaissa ei nähdä väsähtäneitä työntekijöitä, vaan kiivaasti ahkeroivia robotteja.

Kiinassa on tällä hetkellä noin 200 miljoonaa yli 65-vuotiasta ja ikääntyvän väestön osuus kasvaa; sen ennustetaan jo muutamien vuosien kuluttua olevan puoli miljardia. Kiinan valtio on asettanut kansalliseksi tavoitteeksi merkityksellisen elämän saavuttamisen. Sosiaalisia innovaatioita peräänkuulutetaan.

Minulle digitaalisuus merkitsee ennen kaikkea mahdollisuutta luoda kestävää kasvua sekä lupausta ihmiskeskeisestä paremmasta yhteiskunnasta.

Miten digitaalisuuden hyödyntämistä voi sitten käytännössä edistää? Fujitsun Smart Working -kehitysohjelma edistää yritysten ja sen työntekijöiden digitalisaatiota. Kehitysohjelman avulla valjastetaan tuorein teknologia, osaaminen ja parhaat käytännöt kaikkien käyttöön. Parhaimmillaan se on sosiaalista innovointia, jonka avulla päästään etulinjaan. Miten lisätä diginatiiviutta työpaikalla? Ota yhteyttä smartworking [at] fi.fujitsu.com ja kerromme lisää.