Lipsahtiko pilvitaikinaan liikaa hiivaa?

Lipsahtiko pilvitaikinaan liikaa hiivaa?


Pilvipalvelut käyttöön osa II

Albin_Eklöf_Blogiin_croppedTarkistelin edellisessä blogissani ongelmia, joita seuraa kun perinteisen it-projektin toteutustapoja käytetään pilvipalvelun käyttöönotossa. Seuraava haaste on laajuus. Mikä pilaa pilvitaikinan ja saa sen pursumaan yli äyräiden, ja miksi siihen päätyy helposti liikaa hiivaa?

Perinteisessä projektimenetelmässä kuvaamme kaiken, mitä tulevan ratkaisun pitää tehdä. Jos ei muun, niin vain sen takia, että olemme aina tehneet niin. Massiivinen, jokaista yksityiskohtaa hipelöivä määrittely, on oikotie onneen. Mutta kuten edellisessä blogissa jo totesin, tämä ei muuta mitään. Eikä varsinkaan kehitä ratkaisua.

Toinen, vielä ratkaisevampi ongelma liittyy liiketoimintaan. Minkä organisaation ydintoimintaan kuuluu sisäisten it-määrittelyjen tuottaminen? Konsulttikielellä sanottuna bisneshyödyt ovat täysi nolla. Yksikään organisaatio ei tietääkseni ole kehittänyt toimintaansa, lisännyt liikevaihtoaan, parantanut asiakastyytyväisyyttään, kehittänyt brändiään tai parantanut tulostaan tekemällä yksityiskohtaista it-järjestelmämäärittelyä.

Nyt lähdemmekin ketterällä menetelmällä liikkeelle. Määrittelemme vakiotoiminnallisuuksien pohjalta halutut asiat. Tarkistamme ensin järjestelmän prosessit vakiona ja listaamme halutut muutokset. Jokainen muutos saa hintalapun ja ne sijoitetaan tärkeysjärjestyksessä listalle.

Tuloksena saamme järjestelmän, jonka laajuus ei läheskään kata toiveiden loputonta tynnyriä. Sen sijaan saimme ratkaisun, joka on mahdollisimman vakio, mutta täyttää perusvaatimukset. Vakio tarkoittaa myös sitä, että se on nopea, toimintavarma ja helposti päivitettävä.

Edellä mainituista kolmesta asiasta helppo päivitettävyys on tärkein. Se takaa, että käytössä on moderni ja varma järjestelmä myös tulevaisuudessa. Saamme tuoreet turvallisuuteen, käytettävyyteen ja integrointiin liittyvät päivitykset heti, kun ne ovat saatavilla. Olemme samalla henkilö- ja jopa toimittajariippumattomia. Eli pelkkiä etuja.

Hyväksymme samalla vaiheistetun käyttöönoton. Otamme ensin käyttöön pakolliset toiminnallisuudet. Tämän jälkeen käytämme järjestelmää hetken, jotta meille syntyy selkeämpi kuva mitä tarvitsemme seuraavaksi. Ymmärrys ja osaaminen kasvavat. Löydämme itse uusia tapoja tehdä asioita. Emme välttämättä enää vaadi kaikkia kiertoteitä. Ehkä standardimenetelmä olikin paljon parempi kuin loputtomasti muokattu kopio vanhasta. Pähkinänkuoressa:

  1. Määrittele mitä haluat ja priorisoi.
  2. Priorisoi lisää. Tingi ei-pakollisissa toiminnallisissa yksityiskohdissa.
  3. Hyväksy muutos ja hyödynnä se.

Seuraavassa blogissa tarkastelen kustannuksia ja konkretisoin miten tämä liittyy pilveen.

  • Albin Eklöf toimii Fujitsun Fujitsun Enterprise Applications -yksikössä, jossa hänen päivänsä kuluvat SAPin, SAP C4C:n, Dynamics AX:n, Dynamics CRM:n ja Fujitsu C7:n parissa. Hänellä on pitkä kokemus ERP- ja CRM-järjestelmistä sekä asiakkaan että toimittajan roolissa.

> Pilvipalvelut käyttöön osa I: Jäykästä projektista ketterään pilveen

Categories