Sanotaan D-sana niinkun se on


EsaAho2Muutos on aina jännittävä asia ja mahdollisuus oppia jotain uutta. Muutosten ansiosta it-markkinat ovat olleet viime aikoina hauskaa seurattavaa: esineiden internet, hybridi-it, big data – ja tietysti se D-sana, digitalisaatio. Analyytikot varoittelevat, että jos yrityksesi ei jo ole siinä mukana, se on tuhoon tuomittu.

Monet organisaatiot yrittävät toteuttaa digitalisaatiota ymmärtämättä, mistä siinä on kysymys. Analyytikoiden, palvelutoimittajien ja tietohallintojohtajien määritelmät eivät auta, eikä mikään kansainvälinen elin ole digitalisaatiota vielä toistaiseksi tyhjentävästi määritellyt.

Digitaalista vallankumousta täytyy tarkastella jalat maassa. Kuluttajamarkkinoilla digitalisaatio on tuonut mukanaan mullistavia liiketoimintamalleja ja pannut perinteiset markkinat uuteen uskoon. Suurissa organisaatioissa ja b2b-yrityksissä moista mullistusta ei ole tapahtunut. Sanopa yksikin peluri b2b-markkinoilla, joka on saanut aikaan samanlaista pöhinää kuin Uber tai Airbnb. Et pysty.

Aivan liian usein ote digitalisointiin on “pikselin ohut” – organisaatiot yrittävät tuottaa uusia käyttäjäkokemuksia, mutta perinteisestä tietotekniikasta ei luovuta. Käyttäjän tai asiakkaan näkökulmasta kokemus voi tuntua mullistavalta, mutta taustalla pyörivä liiketoiminta ei muutu.

Se, mitä pitää muuttaa, ovat asenteet. Vanhojen prosessien automatisointi ei ole digitalisointia, vaan tavallista tietotekniikkaa. Yksityiskohtien hienosäätämisen sijaan asioita pitäisi tarkastella laajemmin: ottaa oppia kuluttajapuolen yrityksiltä, olla mullistava – kehittyä diginopeudella. Fujitsun australialainen konsultti Steve Lennon kiteytti tämän ”be misfit” , joka kuvaa hyvin mistä on kyse.

Vain siten voi luoda jotain aivan uutta ja käyttää kekseliäästi älylaitteita, niin isoja (pilvi) kuin hyvin pieniä (anturit). Kehotan sinua toimimaan diginopeudella ja ottamaan riskejä.

Jotta organisaatiosi pääsisi digitalisaatioasioissa käyntiin, suosittelen lukemaan digitalisaatiokeskustelua Fujitsun Insight Guidesta. Se antoi kipinän tähän blogiin ja voi tehdä saman sinunkin ajatuksillesi.

  • Esa Aho työskentelee Fujitsun Sovellusliiketoimintayksikössä, jossa hän vastaa tarjoomakehityksestä.

+ There are no comments

Add yours