Digital first – tee paras versio yrityksestäsi

Digital first – tee paras versio yrityksestäsi


Minna-Lindholm_blogi_v2_240x240pxEsineiden internet ja kaikki muu digitalisaatioon liittyvä ovat kuin yrityksen keltaiset sivut ennen. Ne tuovat yrityksen parhaat puolet esiin, houkuttelevat uusia asiakkaita ja mahdollistavat kasvun. Keltaiset sivut ovat lakastuneet, mutta viesti on sama. Jos yritystäsi ei tänään löydy somesta, siinä on jotain epäilyttävää. Jollei yrityksellä ole kirkasta IoT- tai digitalisaatiostrategiaa, on se yhtä lailla hämmentävää.

Kaiken netti erottaa yritykselle relevantin tiedon epäolennaisesta ja ehdottaa tämän pohjalta toimenpiteitä. Ison datan sijaan olennainen tieto suodattuu salamannopeasti pureskelluiksi ja tiivistetyksi avainviesteiksi.

Tiedolla johtaminen kertoo yrityksen johdolle avainlukujen merkityksen reaaliaikaisesti, peilattuina maailman megatrendejä ja kilpailukenttää vasten. Strategian avainmittaristo päivittyy vastaamaan digitaalisen ajan odotuksia.

Prosessien vasteajat tai asiakastyytyväisyys eivät enää riitä asiakassuhteen jatkumiseen. Asiakas edellyttää uudistumista, jatkuvaa evoluutiota. Siellä missä on liikaa tyytyväisyyttä, ei ole kehitystä eikä tulevaisuutta. Uusiksi liiketoiminnan mittareiksi digitaalisessa maailmassa tulisikin valita ominaisuudet, jotka ovat nykyisen toimintakyvyn kannalta lähes mahdottomia ja epärealistisia.

Gartner ennustaa, että digitalisaatiosta aiheutuva kasvu Suomessa on 400 miljoonaa euroa vuoteen 2020 mennessä. Ja tämä kaikki on uutta liiketoimintaa. Digitalisaatio luo Suomeen uusia työpaikkoja, parantaa suomalaisten yritysten kilpailukykyä sekä tuotteiden ja palvelujen vetovoimaisuutta.

Älykäs sairaala luo hyvinvoinnista immateriaalista vaurautta kansalaisille, digitaalisen vähittäiskaupan asiakkaat saavat räätälöityjä asiakaskokemuksia ja parempaa palvelua. Tuotteet ovat maukkaampia, koska niiden raaka-aineet ovat kasvaneet sensoreiden tiukan valvonnan alla ja saaneet täydellisessä suhteessa kaikki tarvittavat ravinteet.

Vielä tämän vuosikymmenen aikana moni meistä jo asuu älykaupungeissa. Näissä maailmankylissä ihmis-, tavara-, palveluliikennevirtojen täydellistä liikettä ohjaavat näkymättömät sensorit, anturit ja erilaiset virtuaalitodellisuutta imitoivat tagit.

Tätä tulevaisuutta rakennetaan nyt ja teknologiavalintoja tehdään uuteen maailmaan sopiviksi. Yritysten kumppanuusvalintoja joudutaan tarkastelemaan uusista lähtökohdista. Strategisiksi partnereiksi kannattaa valita edelleen tahoja, jotka tukevat mahdollisimman hyvin omaa strategista visiota.

Nyt ymmärretään myös vaalia voittavan kumppaniekosysteemin kuningatarmehiläisiä. Näitä ovat visionäärit eli kumppanit, joiden tulevaisuusvisio on tajunnan räjäyttävää ja ketteryys lähes uskomatonta. Nämä kumppanit tuovat esiin parhaan version yrityksestäsi innovatiivisen pilotoinnin periaatteilla.

Uuden maailman bisneskeskeisyys vaatii rohkeutta

Tämän kvartaalin tulokset ovat yhdistelmä kolmen–neljän vuoden sinnikkäistä ponnisteluista ja valitusta strategiasta: mihin markkinaan panostat, mihin teknologiaan uskot, mihin innovaatioon investoit. Tulokset tulevat viiveellä.

Kilpailuetustrategiassa onkin tärkeää ottaa huomioon lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteet ja tarvittavat toimenpiteet. Tämän päivän päätökset tuovat ensi vuoden liikevaihdon, katteen ja kasvun. Suomalaisella teollisuudella on ennennäkemättömän hyvät edellytykset rakentaa tuottoisaa liiketoimintaa laajentuville markkinoille.

Kun liiketoimintamallit rikkoutuvat, ansaintalogiikat muuttuvat.

Monikaan ei olisi uskonut, että videoimalla ja kommentoimalla pelaamista voi tehdä 12 miljoonan dollarin vuositienestit. Ruotsalainen PewDiePie alias Felix Kjellberg sai kehotuksia hankkia itselleen kunnon työtä ennen läpimurtoaan YouTubessa. ”Looking forward to life’s next challenge” toi Brian Actonille 19 miljardin dollarin tilin vuonna 2014, kun hän myi Whatsappin Facebookille.

Nämä tarinat ovat esimerkkejä poikkeuksista totutuista kaavoista. Näin syntyy jotain uutta ja ainutlaatuista: uusi teoria, liiketoiminta, tapa toimia tai ajatella.

Mitäs jos menisimme ensi vuoteen kevyillä matkatavaroilla? Jätetään pakkaamatta osa vanhoista prosesseista, vaatimuksista, kriteereistä, ja mittareista.

Olisitko valmis tekemään organisaatiollesi Digital first -lupauksen?

Minä tein jo omani. Pyrimme kaikessa toiminnassa lisäämään digitaalisuutta, tekemään työmme fiksummin ja kannustamaan innovatiivisuutta. Jokaisessa johtoryhmässä seuraamme tämän tavoitteen etenemistä.