Haen bi-kumppania (alle 50)

Haen bi-kumppania (alle 50)


PasiLehmusBimodal on päivän sana. Juha Hyvärinen Nicosta luonnehtii bimodalia blogissaan seuraavasti: ”Tarvitaan kaksi rinnakkaista ja samanaikaista tapaa toteuttaa tietohallintoa. Ensimmäinen tapa toteuttaa tietohallintoa tähtää pysyvyyteen ja luotettavuuteen sekä perustuu ennalta tehtyihin suunnitelmiin. Tätä voisi kutsua perinteiseksi tietohallinnoksi, joka tarjoaa toimivat ratkaisut nykyisen liiketoiminnan tueksi. Toinen tapa vastaa tarpeeseen olla ketterä, nopeasti reagoiva sekä kyvykäs vastaamaan liiketoimintaympäristön epävarmuuden tuomiin muutostarpeisiin. Tarve tulee erityisesti digitalisaation nopeasta lisääntymisestä uusilla liiketoiminnan ja elämän alueilla”.

Olen ollut alalla pitkään ja ehtinyt nähdä monta markkinamurrosta. Ne ovat liittyneet tyypillisesti kilpailun vapautumiseen tai uuteen teknologiaan. Minikoneet syrjäyttivät mainframet, ja pian sen jälkeen pc:t syrjäyttivät minikoneet. Laajakaista tuli markkinoille. Pienet halvat kännykät tulivat kaikkien ulottuville, ja samalla mobiilimarkkina avautui kilpailulle. Pilvipalvelut löivät itsensä läpi. Perinteiseen yritysten perustietotekniikkaan tulee uusia toimijoita: Amazon, Google …

Bimodal ei siis ole mitenkään uusi juttu. Sitä tarvitaan ja on tarvittu ennenkin tietotekniikassa, mutta myös muilla toimialoilla.

sprinterOnnibusin menestyminen perustuu joukkoliikenteen sääntelyn purkuun ja uuteen rohkeaan liiketoimintamalliin. Onnibus ei tarvitse bimodalia, koska sen toiminta perustuu pelkästään uuteen ketterään toimintaan.
Sen sijaan VR tarvitsee. Ja se on tehnytkin oppikirjan mukaisia bimodal-liikkeitä – arvioinut kriittisesti reittejä ja aikatauluja sekä lanseerannut useita erilaisia hinnoittelukokeiluja. Ketterät kokeilut tuntuvat tuottavan hedelmää – VR alkaa vähitellen päästä takaisin kisaan mukaan ja asiakasmäärät ovat palanneet kasvu-uralle. Samoin Finnair on toipumassa Ryanairin ja Norwegianin ryöpytyksestä.

runnersEsimerkkejä bimodalista löytyy. Isot mediatalot ovat jo pitkään toimineet bimodal-pohjalta, kun lukijat, mainonta ja tv:n katselu siirtyy nettiin.

Kaupan alalla uusien toimijoiden (Lidl, Zalando,…) markkinoilletulo vaatii perinteisiltä toimijoilta ketteryyttä. S-ryhmä toteaakin ”panostavansa vahvasti innovatiivisten digitaalisten ja muiden asiakaslähtöisten palveluratkaisujen kehittämiseen tehden yhteistyötä start-up- ja kasvuyritysten kanssa”.

Nyt ollaan asian ytimessä. Uuteen on helpointa mennä ketterillä konsepteilla, ja pienet ovat yleensä ketteriä. Fujitsu julkisti tänä syksynä uuden Innovation Network -kumppanimallin. Malli yhdistää Fujitsun laadukkaan palveluiden johtamisen ja prosessiosaamisen pienten, ketterien ja erikoistuneiden kumppaneiden osaamiseen. Ensimmäisiä esimerkkejä Innovation Network -kumppanuuksista ovat yhteistyösopimukset Benemenin, Sofigaten ja Nomisin kanssa. Terveydenhuoltosektorilta kumppaneina ovat muiden muassa Systematic ja Medixine.

Pieni ja ketterä on kokemukseni mukaan alle 50 henkilöä. Silloin ihmiset tuntevat toisensa ja luottavat toisiinsa. On tekemisen meininki. Päivystykset hoidetaan sitoutuneesti vapaaehtoispohjalta. Koko porukka tietää toiminnan tavoitteet, ja on sitoutunut niihin.

Pienen ja ketterän pohjalaisen Setele Oy:n koko henkilöstö osasi yhtiön arvot unissaankin. Ne olivat PPP – Paini, Pesäpallo ja Positiivinen tulos.

  • Kirjoittaja toimii Tampereen aluekeskuksen vetäjänä. Tampereella työskentelee noin 300 Fujitsun asiantuntijaa, mutta Pasin mielestä yksikkö on silti ketterä, nopeasti reagoiva sekä kyvykäs vastaamaan liiketoimintaympäristön epävarmuuden tuomiin muutostarpeisiin.

1 comment

Add yours

Comments are closed.