Ilmakuoppia ja hybridikohinaa

Ilmakuoppia ja hybridikohinaa


VesaMantylaHybrid IT, Multi vendor IT, Multi Cloud, SIAM, Cloud everything – siinä sanoja joita viljellään rennosti joka puolella. On selvää, että muutaman vuoden päästä suurin osa tietotekniikan palveluista tuotetaan pilvestä.

Lienee myös melko varmaa, että useimmille asiakkaille eivät riitä yhden pilven tai toimittajan palvelut, vaan omat täsmäpalvelut löytyvät milloin mistäkin.

Pilvi on kohinainen ja harmaa paikka josta voi löytyä erilaisia ilmakuoppia. Pilvipalveluiden tietoturvasta on puhuttu paljon ja puhutaan varmaan edelleenkin, kun EU-tuomioistuin julisti Safe Harbor järjestelmän pätemättömäksi 6.10.2015. Siitä ei nyt enempää.

Pilvipalveluita pidetään kustannustehokkaina ja jopa halpoina. Näin varmaan onkin, jos hankintoja koordinoidaan ja kustannuksia seurataan. Mutta kuinka seurata kustannustehokkuutta, jos palveluita hankitaan useasta pilvestä ja usein vielä luottokortilla? Kustannustehokkuus paranee myös hankintoja koordinoimalla ja hyvällä toimittajahallinnalla.

Kaikki pilvipalvelutoimittajat kehuvat omaansa, kuinkas muuten. Kaikki pilvet on myös helppo integroida keskenään niin, että asiakas saa yhden toimivan kokonaisuuden.
Varmaankin integrointi on mahdollista, muttei aina niin helppoa. Helppous riippuu integroinnin tasosta. Jos puhutaan täysin integroidusta hybridipilvestä, niin työkuormia voisi siirrellä pilvestä toiseen raahaa ja pudota -tekniikalla. Tässä kohdassa kohina alkaa peittää todellisuutta. Puhetta riittää mutta vähemmän konkretiaa. Niin kauan kun pilvet on toteutettu eri tekniikoilla, tarvitaan erilaisia työkaluja työkuormien siirtoon, ja usein vielä eri työkalu eri pilvien välille. Kuka tuosta kaikesta ottaa selvää?

Jotta pilvet eivät karkaisi täysin horisontista, tarvitaan tehokasta toimittajien ja palvelujen hallintaa. SIAM (Service Integration and Management) tukee asiakasta toimittajien hallinnassa ja tuo tarpeellisia työkaluja ja toimintamalleja. Hybridipilvien kohinaa se ei kuitenkaan poista, mutta helpottaa kohinan minimoinnissa.

SIAM tuo työkalut myös pilvipalveluiden käyttöönottoon ja laskutuksen seurantaan. Niillä pystytään tuomaan tarpeelliset pilviratkaisut loppukäyttäjien saataville ja samalle kertomaan, kuinka paljon palvelun käyttö todellisuudessa maksaa. Palvelun tilaamisen hyväksyntäkierroskin voidaan integroida mukaan. Ennen kaikkea tällainen työkalu helpottaa tietohallinnon arkea pilvipalveluiden käytön koordinoinnissa ja laskutuksen seurannassa. Laskut pystytään myös kohdistamaan palvelun tilaajalle.

Edellä mainitut palvelut ja työkalut löytyvät useilta toimittajilta. Toki ne tuottavat lisää hallintohimmeleitä, jos talon prosesseja ei samalla viilata kuntoon. Mikään työkalu ei pysty estämään palvelujen hankintaa talon luottokortilla.

Kohinan poistoon löytyy erinomaisia suodattimia:
MetaArcin julkaisun yhteydessä julkaistiin myös uusi versio jo puolitoista vuotta markkinoilla olleesta Fujitsu Cloud Integration Platform’ista, jonka nimi on nyt Fujitsu Cloud Service Management. Uutta on esimerkiksi mahdollisuus vertailla eri pilvitoimittajien hintoja. » Fujitsu Cloud Service Management

Fujitsun Business Partner Ecosystem on erinomainen modulaarinen malli monitoimittajaympäristön hallintaan. » Lisää aiheesta