SIAM = voiks sä kattoo tän perään?

SIAM = voiks sä kattoo tän perään?


PasiLehmusSIAMista puhutaan seminaareissa ja kysellään tarjouspyynnöissä. Kohkataan orkestroinnista ja palvelukatalogeista. SIAM ((Service Integration and Management) on kuitenkin ihan käytännön perustekemistä ja on ollut sitä jo pitkään.

It-maailmassa sattuu ja tapahtuu. Päivittäin. Tilanteet ja hässäkät pitää selvittää, useimmiten per heti. Kukaan ei paimenna koko palettia paitsi asiakas itse. Yksi it-palvelutoimittaja hoitaa omaa konesalia, toinen hoitaa Amazonin pilvikapasiteettia, kolmas Azure AD:ta, neljäs palomuureja, viides lähiverkkoja, kuudes lisenssejä, seitsemäs HR-järjestelmää ja kahdeksas taloushallintoa.

Asiakas on ymmällään viidakossa. Asiakas ei halua miettiä, mihin kaikkeen vaikkapa tuleva versiopäivitys saattaa vaikuttaa. Eikä asiakas halua selvittää, miksi keskustelufoorumiin ei yht’äkkiä pääsekään. Asiakas haluaa nimenomaan eroon kaikesta säätämisestä.

Asiakkaan rooli on olla hallituksen puheenjohtaja, joka ohjaa toimintaa ja jolle raportoidaan sovitulla tavalla tietyin aikavälein. Ja sitten on toimitusjohtaja – SIAM – joka junailee firman päivittäistä toimintaa sovittujen raamien mukaan.

Tässä kohdassa it-toimittaja tällää kirkasvärisen SIAM-lippiksen päähänsä ja ilmoittautuu vapaaehtoiseksi. Ja hyvä niin – onhan asiakkaalla ilmiselvä tarve, jopa huutava hätätilanne.

Ja onneksi it-työkalut tukevat muutosta. Nykyään toimittajien ITSM-järjestelmät (IT service management) voi integroida kaksisuuntaisesti melko pienellä vaivalla, ja sitä kautta saadaan reaaliaikainen näkymä palveluiden toimitustilanteesta ja laadusta monitoimittajaympäristössä.

SIAM ei kuitenkaan ole mikään tietotekniikkajuttu. Yhtä lailla sote-uudistus tähtää palvelujen integrointiin. Potilasta ei pompoteta paikasta toiseen, ja kaikki tiedot näkyvät yhteisen Kanta-palvelun kautta. Sama SIAM-analogia pätee myös vaikkapa rakennustyömaan pääurakoitsijaan ja aliurakoitsijoihin.

Rakettitieteestä ei siis ole kysymys. Eikä tieteestä ylipäätään. SIAM jos mikä on käytännönläheistä arkipäivän puurtamista ja peräänkatsomista. Ja jos jotain kannattaa ulkoistaa, niin eiköhän se sitten ole juuri SIAM.

Lue lisää  samaan aiheeseen liittyvistä Mika Hyppösen blogeista onko aika ajanut palvelunhallinnan ohi ja palveluintegrointi.