Digi 2.0: Sanoista tekoihin

Digi 2.0: Sanoista tekoihin


hemminki_sOletko kuullut jo riittävästi puhetta digitaalisuudesta? On tullut aika siirtyä (sanoista) tekoihin ja nostaa esiin digitaalisuuden tekijöitä. Henkilöitä, jotka ovat pystyneet aikaansaamaan näkyvää muutosta omissa organisaatioissaan.

Sanotaan, että digimaailmassa kaikki tapahtuu nopeasti. Lyhyessä ajassa digitaalisuus on noussut kaikkien huulille, vaikkei aina ymmärrettäisikään ihan tarkalleen mistä puhutaan. Jollekin digi on synonyymi kaikelle tietotekniikalle tai vielä parempaa, ”ATK:lle”. Toiselle se edustaa kaikkea uutta tekniikkaa, josta pitäisi kovasti päästä jyvälle… ja kolmannelle Übereitä ja muita vanhojen toimijoiden tappajia.

Digitaalisuuden juuret ovat oikeastaan aika kaukana. Teknologia ja sen hyödyntäminen kehittyy sykleissä. Kertaalleen kypsymättöminä kuopatut suunnitelmat kaivetaan uudelleen haudoistaan, uudestisyntyneinä ja entistä ehompina. Kokeneemmat tieteenharjoittajat muistavat varmasti vuosituhannen vaihteen e-huuman, jota kuplaksikin kutsuttiin. Tuolloin kaiken eteen sijoitettiin silmää räpäyttämättä etuliite ”e” markkeeraamaan ”elektronisuutta”. E-bisnes oli kiinnostavaa ja ”vanha bisnes” jouti romukoppaan. Kuulostaako tutulta?

Viime vuosikymmenen e-bisneksestä jäi jäljelle erityisesti verkkokauppa, joka on tuon jälkeen kasvanut ja kehittynyt vuosi vuodelta yhä mahtavammaksi tekijäksi. Kivijalkakauppaa se ei kuitenkaan ole tappanut sukupuuttoon, kuten innokkaimmat ennustivat. Monen toimijan se kuitenkin laittoi ahtaalle ja pakotti pohtimaan oman toiminnan kehittämistä. Sama kehityskaari on viimeistään nyt edessä kaikilla toimialoilla, kun entistä kehittyneempi digitaalinen teknologia mahdollistaa kokonaan uudenlaiset palvelut.

Digi-puhetta on ollut paljon, kuten aina hypetetyissä aiheissa. Tekoja on ollut kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin huolta ja hyviä neuvoja. On aika siirtyä digitaalisuuden poluilla vaiheeseen 2.0 ja vaatia konkretiaa. Haluamme siksi tuoda esille tekijöitä, jotka ovat pystyneet muuttamaan vakiintuneiden organisaatioidensa liiketoimintaa modernin tietotekniikan avulla. Olemme seuloneet pitkästä nimilistasta kymmenen ehdokasta Vuoden Digijohtajaksi. Nimiä löytyy niin yksityiseltä kuin julkiseltakin sektorilta.
Valinta on demokraattinen ja tapahtuu vastaamalla ensin Digigalluppiin ja sen jälkeen äänestämällä osoitteessa www.digigallup.fi

Äänestys huipentuu Nordic Business Forumissa perjantaina 7.10, jolloin voittaja julkistetaan.

Kannathan digikortesi kekoon antamalla äänesi suosikillesi!

Hemminki Sääksjärvi
Markkinointijohtaja, Fujitsu Nordic