Järjen ja tunteen digiliitto

Järjen ja tunteen digiliitto


PekkaKorsoff-croppedIhminen on analogisen maailman analoginen olento. Koska olemme lihaa ja verta, toimintaamme ohjaa keskimäärin enemmän tunne kuin järki. Ihmisestä ja digitaalisesta tietojärjestelmästa löytyy kuitenkin mielenkiintoisia yhtäläisyyksiä.

Sydän, keuhkot ja ruuansulatus ovat ydinjärjestelmiä, jotka pitävät meidät hengissä ja toimintakykyisinä. Ne toimivat tahdostamme riippumatta ja automaattisesti.

Erilaiset anturit, kuten silmät, korvat ja tuntoaistit, keräävät jatkuvasti tietoa kaikesta, mitä ympärillämme tapahtuu. Pystymme reagoimaan nopeasti poikkeamiin tai uhkiin, joista anturimme meille viestittävät.

Aivoissamme on valtavalla kapasiteetilla varustettu, huikean nopea keskusmuisti, johon tallentuu monenlaista tietoa. Oma analyyttinen laskentakoneistomme pystyy luovasti yhdistelemään tietoja eri lähteistä ja aikakausilta ja jopa ennustamaan tulevaa niiden pohjalta.

Yksi tärkeimpiä taitojamme on kyky ymmärtää toisten ajattelumaailmaa ja käyttäytymistä. Se saattaa olla myös avain menestykseen sekä työssä että yksityiselämässä.

Digitaalinen tietojärjestelmä

Digitaalisen ratkaisun ydin on toiminnanohjausjärjestelmä. Se tukee ja tehostaa yrityksen ydinprosesseja ja pitää pyörät pyörimässä. Järjestelmä sisältää kaiken, mitä firman toiminnan pyörittämiseen tarvitaan.

Yritys kerää sensori- ja anturidataa, joka on kytketty digitaaliseen ytimeen IoT-palvelujen kautta. Kerätyn datan perusteella voidaan korjata vikatilanteet tai ehkäistä ongelmia jo ennakkoon.

Tietojärjestelmä käyttää muistinvaraista tietokantaa. Siihen voi tallentaa valtavia tietomassoja ja käsitellä niitä äärimmäisen nopeasti. Analytiikka-algoritmien avulla saadaan esille trendejä ja riippuvuuksia. Tulevaisuuden ennustaminen on tärkeämpää kuin menneen raportoiminen.

Asiakkuuden hallinnan ratkaisut tuovat keskiöön asiakkaan. Yritykset ovat yhä kiinnostuneempia kuluttajien mielipiteistä, liikkeistä ja ostopäätöksistä. Niistä kerättyä dataa analysoimalla käyttäytymistä ohjaavia tekijöitä yritetään ymmärtää ja kehittää sen pohjalta omia tuotteita ja palveluita. Monikanavainen asiakaspalvelu on avain yrityksen menestykseen digitaalisessa maailmassa.

Ihmiskeskeinen digiratkaisu

Digitalisaatio tarjoaa valtavat mahdollisuudet parantaa ihmisten kaltaisten analogisten olentojen elämänlaatua ja jopa elämän edellytyksiä maapallollamme. Tähän päästään yhdistämällä ihmiset, informaatio ja kaiken yhteen liittävä infrastruktuuri oikealla tavalla.  Fujitsun visio ”Human Centric Innovation” on lähtöisin juuri tästä ajattelumallista. Fiksu tietojärjestelmä palvelee ihmistä luontevasti ja tarjoaa olennaisen tiedon päätöksentekoa varten. Tapahtuu se sitten järjellä tai tunteella.

  • Pekka Korsoff työskentelee Fujitsun Enterprise Applications -yksikössä ratkaisuarkkitehtinä. Uransa aikana hän on toiminut tietohallinnon johtotehtävissä globaalissa yrityksessä sekä ratkaisu- ja palvelukehityksen arkkitehtina toimittajan roolissa.

+ There are no comments

Add yours