Voiko kassa tietää haluanko paristoja vai suklaata?

Voiko kassa tietää haluanko paristoja vai suklaata?


Jukka_Tuominen_Blogiin_croppedÄskettäin törmäsin polttoaineketjun suklaata kaikille -kassatarjoukseen. Kun kodintarvikekaupassa valmistauduin maksamaan ruuvipakettia, asiakaspalvelija kysyi iloisesti, olisinko mahdollisesti kiinnostunut meneillään olevasta paristotarjouksesta.

Suklaa jäi ostamatta eikä paristokauppojakaan syntynyt. Ai miksi? Teki enemmän mieli jotain suolaista, ja kertakäyttöisistä pattereista olen jo muutama vuosi sitten siirtynyt ladattaviin akkuihin.

Onko ihmisillä tosiaan aina pula paristoista ja loputon suklaanhimo?

Entäpä jos sähkövirran ja sokerihumalan sijaan asiakkaalle tarjottaisiinkin jotain oikeasti kiinnostavaa ja tarpeellista. Jotain, joka pohjautuu vaikkapa henkilökohtaiseen ostokäyttäytymiseen verkossa ja fyysisessä myymälässä? Kohdennettu ja asiayhteyteen sopiva viesti kerrottaisiin asiakkaalle juuri oikealla hetkellä. Ja kanavakin olisi omien tottumusten mukainen.

Oikea-aikaisen, asiayhteyteen sopivan ja yksilölle kohdistetun markkinoinnin mahdollisuudet ovat digiaikana lähes rajattomat. Mikä parasta, oikein tehtynä tämä kaikki ei asiakkaasta edes tunnu markkinoinnilta. Perinteisen tuputtamisen sijaan asiakas kohdataan oikeaan aikaan hänelle olennaisella sisällöllä. Asiakas kiittää huomaavaisuudesta, ja vaikutukset näkyvät myös myynnissäsi.

Oletko miettinyt, millainen markkinointi- tai myyntiviestintä puree juuri sinuun? Mikä on liian yleistä eikä kosketa? Milloin taas myyntimies tulee vaivaannuttavasti iholle? Onko yrityksesi jo oivaltanut yksilöille kohdistetun ja asiayhteyteen sopivan markkinoinnin edut?

  • Jukka Tuominen työskentelee Fujitsun Enterprise Applications -yksikössä asiakaskokemuksen johtamisen pääarkkitehtina. Uransa aikana hän on toiminut johto- ja asiantuntijatehtävissä monissa kansainvälisissä asiakaskokemuksen johtamisen projekteissa.
Jos kiinnostuit aiheesta, tutustu asiakaskokemuksen johtamisen tarjoomaamme. Hyödynnämme muun muassa SAP Hybris Marketing -tuotetta, joka mahdollistaa tosiaikaisen ja yksilöidyn markkinoinnin toteuttamisen. Tuemme asiakkaitamme oikean markkinointistrategian valinnassa ja jalkauttamisessa. Autamme myös oikeiden työtapojen ja työkalujen valinnassa, ja toteutamme markkinoinnin työkalujen käyttöönotot.