Tietoturvan heikoin lenkki istuu junassa

Tietoturvan heikoin lenkki istuu junassa


Matkustan usein junassa ja ihmettelen, miten varomattomasti kanssamatkustajat puhuvat puhelimessa tai keskenään. Olen joutunut kuulemaan esimerkiksi organisaation ja tarjousten puimista sekä tilinpäätössuunnittelua − vieläpä tyyliin ”kyllä me saamme sen näyttämään…”.

En usko kenenkään puhuvan ohi suunsa tietoisesti, vaan se tapahtuu vahingossa, huomaamatta. Joku saattaa aloittaa puheensa sanomalla, ”en mainitse nimiä, koska olen junassa…”, mutta kun henkilö pääsee vauhtiin, saattaa suusta kuitenkin lipsahtaa joku paljastava nimi.

Suoritin juuri työnantajani vaatiman pakollisen tietoturva-asioiden Security Awareness -päivityskurssin. Samanlainen tietoturvan päivityskurssi olisi tarpeellinen meille kaikille.
Tietokone on auki junassa lähes jokaisella, mutta tietoturvakalvo (näytön suoja) on harvemmin käytössä. Kerran, kun joku kovempiääninen lausahdus sai minut nostamaan katseeni oman koneeni näytöltä, huomasin tuijottavani etuoikealla istuvan henkilön näyttöä, josta kävi ilmi yritys, jolle suunniteltiin mainoskampanjaa ja yritys, joka sitä teki. Kaiken lisäksi työkaverukset pohtivat kyseisen suunnitelman muutoksia. En usko, että heidän asiakkaansa olisi halunnut tiedon ulkopuolisten nähtäville ja kuultavaksi.

Tekee pahaa, kun tiedän, että moni organisaatio satsaa paljon rahaa tietoturvaan. Heikoin lenkki istuu junassa.
Junissa ja muissa julkisissa kulkuvälineissä työskentely on lisääntynyt merkittävästi. Uusissa junissa se on otettu huomioon siten, että lähes jokaisen matkustajan ulottuvilla on pistorasia tietokoneen tai puhelimen latausta varten. Tietoturva-asioita ei kuitenkaan ole otettu huomioon. Puhelinkoppeja junissa on, mutta aivan liian vähän.

Neuvotteluhuone löytyy monista junista, mutta se näyttää olevan harvoin käytössä. Suurin tarve näyttäisi olevan kahden tai yhden hengen kopeille. Ehkä junissa kiertävien myyntikärryjen valikoimaa pitäisi myös miettiä työmatkalaisten tarpeita vastaavaksi. Kahvin ja suklaapatukoiden lisäksi myyntiin tietoturvakalvoja ja kuulokkeita, ehkä korvatulppiakin.

Junat ovat nykyisin etätyöpaikkoja, joten varustelun − ja ihmisten käyttäytymisen − olisi syytä olla sen mukaista.

1 comment

Add yours
  1. 1
    Keijo

    Onneksi autonomiset autot ratkaisevat tämänkin ongelman. Ei täydessä junassa pysty tekemään mitään oikeasti herkkiä työasioita ellei vedä itseään talvipompan alle jonkinlaiseen telttaan.

+ Leave a Comment