Perusinsinööri vs. superinsinööri

Perusinsinööri vs. superinsinööri


Suomen kielen sanajärjestyksellä ei ole vaikkapa lauluja sanoitettaessa kauhean suurta merkitystä. Kirjainjärjestyksellä sen sijaan on. Vaihtamalla kirjainten e-p-r-s-u järjestystä saadaan esim. perusinsinööristä näppärästi superinsinööri. Herää kysymys: Onnistuuko insinöörin muodonmuutos todella näin yksinkertaisesti, vai ovatko käsitteet oikeasti sittenkin liian kaukana toisistaan?

Superinsinööri on se, jonka jokainen projektipäällikkö haluaa kiinnittää projektiinsa. Tekniikan syväosaaja, jota ei tarvitse juuri ohjeistaa. Tulosta syntyy, vaikka päivä venyy, koska kiinnityksiä uusiin projekteihin tulee tälle taiturille kiihtyvällä vauhdilla. Kiire tosin tekee sen, että välivaiheet jäävät joskus dokumentoimatta ja muutenkin tiedottamatta muille projektihenkilöille. Mutta väliäkös tuolla, kun tehtäviä ei tarvitse jakaa eikä aloittelijoita siinä sivussa ohjeistaa. Lopputulos on laadukas, syntyy aikataulussa ja saa superinsinöörin sähköpostin laulamaan yhä useampien työpyyntöjen muodossa. Kunhan hän ei vain sairastu tai joudu onnettomuuteen, kaikki toimii.

Perusinsinööri puolestaan on näkymättömämpi puurtaja, joka kyynisestä yleisasenteestaan huolimatta ottaa annetun tehtävän vastaan ja ryhtyy ratkomaan sitä. Oma osaaminen joutuu aina välillä koville, mutta asioilla on taipumus ratketa, kun sattuu avaamaan suunsa. Kollega työasema-apilan viereisessä lohkossa tiedustelee kohta syytä kuulemaansa jupinaan ja ehdottaa kikkaa, jolla perusinsinööri huomaa pääsevänsä taas eteenpäin. Kahvitauolla perusinsinööri jurnuttaa muille istuksijoille projektijohtoon liittyvistä kummallisuuksista ja saa kuulla, miten asia toisessa tiimissä hoidetaan toimivammalla tavalla. Tiimipalaverissa tulee esiteltyä tämä uusi tapa, joka kohta onkin osa oman tiimin toimintaa.

Toinen ylisuorittaa ja uupuu, toinen etenee taitojensa mukaan ja saa apua muilta. Toiselta jää dokumentointi ja unohtuu viestintä, toisen projektit eivät ole yhdestä henkilöstä kiinni. Toinen tekee yksin, toista kantaa yhteiskehittämisen ja yhteisen tekemisen kulttuuri. Kumpi olikaan superinsinööri?

Fujitsun ”digital co-creation” -toimintamalliin ovat päässeet tutustumaan jo kymmenet asiakasorganisaatiot Suomessa. Yhteisen kehittämisen kulttuuri on saanut aikaan jopa täysin uudenlaisia liiketoimintaratkaisuja ja vienyt asiakassuhteen uudelle tasolle.  Teema on esillä myös FujitsuWorld Tour Nordic -tapahtumassa 29.5. Tukholmassa. 

+ There are no comments

Add yours