Kaiken maailman keskeisyyttä

Kaiken maailman keskeisyyttä


Pääsinpä taas vetämään hauskaa työpajaa. Niin toki käy usein, kun työskentelee innovaatioiden ja yhteiskehittämisen parissa, mutta siihen ei vain jostain syystä totu. Työnhän ei pitäisi tuntua hauskalta, vaan… niin, työltä. Pitäisi tehokkuuden nimissä yrittää toimia suorituskeskeisesti. Insinööripainotteisessa yrityksessä aikaa vievää humanismia on perinteisesti jopa pyritty välttämään; asiakeskeisyys on sen sijaan aina ollut tavoittelemisen arvoista.

No, olin nyt kuitenkin valmistautunut pajaan mielestäni varsin asiakaskeskeisesti. Kysellyt asiakkaiden sponsoreilta heidän tavoitteitaan ja motivaattoreitaan. Selvittänyt osallistujien taustoja saadakseni heidät muodostettua ryhmiksi, joissa he tuntisivat olonsa kotoisiksi, mutta samalla toisivat ongelmanratkaisuun mukanaan sopivasti erilaisia näkökulmia. Erikoisruokavaliotkin olin muistanut tiedustella etukäteen.

Itse pajassa tehtäväni oli koko ajan muistuttaa innokkaita ongelmanratkojia, että vaikka asenteena ratkaisukeskeisyys on mitä oivallisin, yritämme silti olla lähtemättä ratkomaan ongelmia ennen kuin tiedämme niistä riittävästi. ”Asettukaa työstämänne persoonan asemaan, miettikää, miltä hänestä tuntuu”, hämmästelin sanovani teknis-kaupalliselle työpajan osallistujakaartille useampaan kertaan.

Ja mitä nämä tekivät? Toimivat esimerkillisen ihmiskeskeisesti! Eri yrityksistä saapuneet, taustoiltaan ja työrooleiltaan erilaiset osallistujat paneutuivat antaumuksella huoltomiehen pelkoihin uutta viestintätekniikkaa kohtaan, jakoivat taloyhtiön isännöitsijän tuskan alituisten yhteydenottojen katkoessa työpäivää ja jopa ottivat vuokralaisen mietteet ilmastonmuutoksesta ja kestävästä kehityksestä oman ratkaisunsa suunnittelun lähtökohdaksi.

Työpajan osallistujien into ja paneutuminen tehtävään oli mahtavaa seurattavaa. Ratkaisuinnovaatioiden esittelyjä seuratessa tuntui, että olemme tavallaan palanneet taas Kopernikusta edeltäviin aikoihin, maapallokeskeisyyteen, mutta tällä kertaa tieteellisesti perustellulla ja hyvällä tavalla.

Fujitsun Human Centric Experience Design (HXD) -innovaatiomalli perustuu ihmiskeskeiseen kehittämiseen, ja siinä hyödynnetään Design Thinking -periaatteita.

+ There are no comments

Add yours