Suomalaisilla yrityksillä on mittava digitaalinen korjausvelka

Suomalaisilla yrityksillä on mittava digitaalinen korjausvelka


Olemme juuri päättäneet mittavasta linjasaneerauksesta taloyhtiössä, jossa kohde on jo yli satavuotias. Vaikka putkiremontit aiheuttavat keskustelukumppaneissa lähinnä ahdistunutta puhinaa, olen itse hyvillä mielin. Näen remontin investointina, joka parantaa elämisen laatua monin tavoin, ja samalla se myös lisää taloyhtiön arvoa.

Uskon, että myös muut osakkaat ja vuokralaiset arvostavat paremmin toimivia suihkuja, puhtaampaa vettä, uusia ja entistä turvallisempia kylpyhuoneita – mutta myös ajanmukaista sähkötekniikkaa ja internet-yhteyksiä. Ihan pieni arvo ei myöskään ole turvallisuus, kun ei tarvitse murehtia vesivahingoista tai odottamattomista sähkökatkoista.

Samalla uusimme myös lukot moderneiksi digitaalisiksi lukoiksi, joten turvallisuuskin paranee.

Näen tässä monta yhtäläisyyttä yritysten it-infrastruktuuriin. Olen keskustellut monen suuren yrityksen liiketoiminnan tai arkkitehtitiimin edustajan kanssa, ja suurin pullonkaula tuntuu olevan nykyisen infrastruktuurin vanhanaikaisuus ja hajanaisuus.

Korjausvelkainen infra aiheuttaa monenlaisia ongelmia: Erilaisten sovellusten kehitys on hitaampaa. Tietoturva rakoilee. Muutokset ovat kalliita. Tieto ei kulje.
Liikkeenjohdon kannalta tilanne on ikävä. Jos haluttaisiin kehittää vaikkapa mobiiliratkaisu asiakkaille, voi projekti kestää tuhottoman kauan ja siten myös käydä kalliiksi. Toisaalta jos haluttaisiin hyödyntää asiakasdataa ristiin muiden järjestelmien tietojen kanssa, sama tilanne.

Putkiremonttien pohtiminen on monelle yhtä seksikästä kuin it-infrastruktuurin optimointi. Mutta se on investointi joka on tehtävä, mikäli yritys haluaa olla kilpailukykyinen.