Vastuullisuudessakin raha puhuu

Vastuullisuudessakin raha puhuu


Ilmastonmuutos uhkaa maailmaa – melkein kaikki olemme yhtä mieltä siitä. Planeetan keskilämpötila on noussut 0,9 astetta 1800-luvun lopun jälkeen, ja kauden viisi lämpimintä vuotta ovat 2010-luvulta.

Lämpötila nousee, koska kulutamme liikaa luonnonvaroja ja poltamme fossiilisia polttoaineita. Valmistava teollisuus on merkittävä osa tätä kokonaisuutta ja myös avainasemassa nykyistä vastuullisemman yhteiskunnan rakentamisessa. Jos teollisuus pystyy tuottamaan tarvitsemiamme tavaroita ympäristöä säästävällä tavalla, olemme päässeet jo pitkälle.

Valmistajilla on siis iso vastuu, mutta sen ei tarvitse olla liian raskas kantaa. Useimmissa tapauksissa vastuullisuuden lisääminen antaa organisaatioille uutta vauhtia, parantaa sen menestymisen mahdollisuuksia ja parhaassa tapauksessa myös kasvattaa yrityksen tulosta.

Eettinen kuluttaja edistää vastuullisuutta

Paineita valmistajille tulee asiakkailta, sillä kuluttajat ovat yhä tietoisempia edessämme olevasta ympäristökriisistä, ja sen takia heidän ajattelutapansa ja suhtautumisensa yrityksiin muuttuu.

Yli 80 prosenttia kaikenikäisistä kuluttajista on vahvasti sitä mieltä, että yritysten pitäisi auttaa ympäristön säästämisessä ja parantamisessa.

Myös B2B-liiketoiminnassa ostajat haluavat tietää, että heidän ostamansa tuote on valmistettu eettisellä tavalla, ympäristöä säästävästi vastuullisista materiaaleista ja reiluissa työskentelyolosuhteissa koko prosessin ja toimitusketjun kaikissa vaiheissa. Jos valmistaja ei pysty todistamaan tätä, ostajat vievät rahansa muualle.

Vastuullisuusmyyttiä murtamassa

Monilla valmistavilla organisaatioilla on yhä käsitys, että vastuullisuus on aina työlästä ja vaikeaa toteuttaa sekä ennen kaikkea syö yrityksen tulosta.

Tämä ei onneksi pidä välttämättä paikkaansa. Vastuullisesti valmistaminen voi maksaa vähemmän.

Vastuuttomasti toimiminen taas tulee pitkällä aikavälillä kalliiksi kaikille. Esimerkiksi Kiinassa valmistajilla on vaikeuksia pitää tuottavuuttaan korkealla, kun lämpötilat nousevat. Vuonna 2017 tuotanto laski 12 prosenttia nousevien lämpötilojen takia – ja tämä on vain alkua.

Jos emme pysty löytämään keinoja ilmaston lämpenemisen hidastamiseen, valmistava teollisuus on uhka myös omalle alalleen.

Vastuullisuus lisää tehokkuutta

Mitä syvemmälle vastuullisuudessa kaivautuu, sitä enemmän se alkaa näyttää tehokkuudelta.

Vastuullisuus tarkoittaa esimerkiksi raaka-aineiden käyttöä parhaalla mahdollisella tavalla, energian käytön optimointia tehtaissa ja jätteiden minimoimista. Nämä kaikki alentavat kustannuksia.

Materiaalien käytön ja toimitusketjun optimointi on tietenkin pitkän aikavälin projekti, eikä uusien energialähteiden käyttöönotto käy kädenkäänteessä. Infrastruktuurimuutoksiin menee rahaa, aikaa ja vaivaa.

Toiminnan vastuullistamiseen on kuitenkin olemassa yksinkertaisempiakin ja nopeampia tapoja. Toiminnan digitalisoimisessa valmistajat voivat edetä nopeasti, aloittaa datasta ja arvioida organisaation energian käyttöä ja resursseja toimitusketju mukaan lukien. Sieltä löytyvistä tehostamiskohteista on hyvä lähteä liikkeelle.

Pienetkin säädöt toiminnassa – esimerkiksi tuttu videokokousten tai etätuen käyttö paikalle lentämisen sijaan – voivat vähentää organisaation hiilijalanjälkeä valtavasti.

Tulevaisuus tuotannossa

Sääntelyä tarvitaan, mutta se ei yksin riitä muutokseen. Valmistajien on itsensä ryhdyttävä toimeen. Tätä ei kuitenkaan tapahdu laajasti ennen kuin tunnistamme vastuullisuuden hyödyt liiketoiminnalle. Vanha sanonta siitä, että ”raha puhuu”, pitää paikkansa edelleen.

Valmistava teollisuus on avainasemassa, kun rakennamme maapallomme tulevaisuutta kestävästi. Jos valmistajat ottavat haasteen vasteen, ne huomaavat tehostavansa toimintaansa, alentavansa kustannuksiaan ja vastaavaansa kuluttajien tarpeisiin.