Saataisiinko Suomeen tietotekninen elämyskeskus?

Saataisiinko Suomeen tietotekninen elämyskeskus?


Kävimme keväällä tiimimme kanssa tervehtimässä Viron-kollegoitamme ja samalla reissulla vierailimme myös e-Estonia-showroomissa. Virolaiset ovat nousseet nopeasti teknologian huipulle − hatun noston arvoinen suoritus. Virolaisten demokeskuksenkin idea on hyvä, mutta siinä olisi kehitettävää.

Kun Suomeen tulee delegaatioita eri puolilta maailmaa, he ovat kiinnostuneita tietoteknisistä innovaatioistamme. Yleensä heille esitellään asioita PowerPointeilla. Paljon tehokkaampaa olisi, jos asioita voitaisiin esitellä käytännössä. Siksi ehdotankin, että Helsinkiin keskeiselle paikalle perustettaisiin tietotekninen elämyskeskus. Siitä tulisi jokaisen risteilymatkustajan ja kaupunkikierroksen käyntikohde – virallisista delegaatioista puhumattakaan. Vantaan Heureka on hyvä, mutta uudessa keskuksessa esiteltäisiin etenkin kansalaisen arjessa vaikuttavia tietoteknisiä ratkaisuja.

Ymmärrän, että kaikkea ei ole ihan helppo näyttää käytännössä, mutta luottaisin tässä korkeakoulujen opiskelijoiden ideointi- ja toteuttamisvoimaan, jotta kävijöille saataisiin aidon tuntuinen kokemus esiteltävistä asioista. On ihan eri asia kokeilla polttoaineen mobiilimaksamista kuin katsella yhtä riviä kalvolla ja kuunnella selostusta. Kanta-palveluiden esittelyä käytännössä on kysytty monesti, mutta ei ole kovin helppoa mennä häiritsemään terveydenhuollon ammattilaisia työssään potilaiden kanssa. Elämyskeskuksessa voisimme havainnollistaa, miten sotetieto Suomessa liikkuu ja miten potilas tai asiakas voi katsoa tietojaan Omakannasta.

Monen on vaikea uskoa, että meillä luetaan sähkömittarit etäisesti ja hoidetaan verotus verkossa. Onhan täällä käyty ihmettelemässä jo henkilötunnusjärjestelmäämmekin ja sen konkreettista ilmentymää, Kela-korttia. Voisimme myös näyttää, miten maksut ja ovien avaukset voi hoitaa kämmentä vilauttamalla. Uskoisin vaikkapa VTT:n uumenista löytyvän monenlaista näytettävää.

Saisimme elämyskeskuksesta ohjelmaa turisteille ja virallisemmillekin vierailijoille ja samalla heistä hyviä sanansaattajia meidän osaamisestamme maailmalla sekä siitä, millaista on olla kansalaisena Suomessa. Visit Finland varmasti hyötyisi tästä. Toiminta voisi myös olla hyvä yhteistyökenttä yritysten ja korkeakoulujen välillä – opetus- ja ideointikäytössä. Uskoisin keskuksen myös synnyttävän uusia innovaatioita. Palautetta voitaisiin koota virtuaaliseen vieraskirjaan; ihmiset voisivat puhua kommenttinsa tietokoneelle tai vaikkapa robotille, joka sitten kääntäisi sen tekstiksi vieraskirjaan.

Haastan kaikki miettimään, mitä kaikkea voisimme keskuksessa esitellä ja korkeakoulujen edustajia toivoisin mukaan suunnittelemaan, miten teknologisten ratkaisujen esittelystä luotaisiin elämys kävijöille. Rahoittajatahoakin tarvitaan…