Mites mä tän nyt muotoilisin?

Mites mä tän nyt muotoilisin?


Muotoilu tunkee joka paikkaan. Iänikuiset oranssit sakset, kaarevat maljakot ja röpelöpintaiset juomalasit ovat jo kauan saaneet seuraa paitsi muista käsin kosketeltavista esineistä, myös koko joukosta täysin kuvitteellisia hyödykkeitä. Palveluja on Suomessakin muotoiltu tosissaan jo toistakymmentä vuotta. Eikä siinä mitään, kyllä kai palvelujen pitäisi aina lähteäkin meidän ihmisten, ei palvelun tarjoajan tai jonkin prosessin tarpeista. Mutta voiko ihan kaikkea muotoilla?

Lyhyt vastaus: Ei.

Pidempi vastaus: Digitaalisten palvelujen kehittämiseen usein liitetty muotoiluajattelu (design thinking) perustuu aika pitkälle ns. maalaisjärkeen. Sen soveltamisessa on myös syytä käyttää samaa, rajallista luonnonvaraa. Ei se ole patenttiratkaisu kaiken palveluliiketoiminnan kehittämiseen, mutta jo sen omien periaatteiden − ”ymmärrä-kokeile-toteuta” − mukaisesti sitä kannattaa usein kokeilla. Jos tulos ei miellytä, onpahan ainakin kokeiltu.

Parhaillaan kokeilen muotoiluajattelua palvelujen hallinnan kehittämiseen. Ensi vilkaisulla tuntui, ettei strategisen, taktisen ja operatiivisen yhteistyön mallintaminen käyttäjälähtöisen suunnittelun, empatisoinnin ja villin ideoinnin keinoin oikein onnistu. Mutta sitten havahduin, että ehkä tämä on juuri sen kaltaista ravistelua, mitä vuosien mittaan hyvin määrämuotoiseksi muodostunut prosessi kehittyäkseen kaipaa.

Myönnän, että ensimmäinen työpaja asiakkaan kanssa aiheesta jännitti. ”Luottakaa prosessiin”, kuulin sanovani, vaikka oma uskoni horjahteli kuin väki firman edellisperjantaisissa pikkujouluissa. Mutta päivän harjoitteet rynnittiin läpi, osallistujat panivat itsensä ihailtavasti likoon ja juoksutus tarkentui sitä mukaa, kun ryhmien työssään valitsema suunta kirkastui. Lopputuloksena käsissäni oli neljä hyvin erilaista näkökulmaa ideaaliseen palvelunhallintaan modernissa ict-ympäristössä. Näkökulmia, jotka eivät olisi tulleet mieleenkään ilman tällaista harjoitusta.

Seuraava kokeilu tulee olemaan jälleen hieman erilainen. Jotkin työpajan harjoitteista toimivat yli odotusten, jotkin taas eivät lainkaan. Mutta tätä muotoiluajattelu on: ”Ymmärrä-kokeile-toteuta”. Seuraavan kokeilun jälkeen ymmärrämme taas enemmän, ja olemme askelen lähempänä toteutusta.

Hyödynnämme Design thinking -periaatteisiin pohjautuvia menetelmiä paikallisissa HXD-työpajoissamme. Lue lisää ja  ota yhteyttä niin jutellaan